Arta Sunetelor

 

Interviu cu Adrian Popescu

Adrian_PopescuMembru fondator al grupului METAMORF, nume prea puţin cunoscut publicului larg, dar care, în anii 80, era unul dintre cele mai promiţătoare grupuri de punk-new wave din România, alături de Timpuri Noi. Spre deosebire de grupul bucureştean, METAMORF şi-a întrerupt activitatea înainte de a scoate un material discografic, iar după '89, când lucrul acesta ar fi fost posibil, aproape toţi membrii grupului erau emigraţi în Germania, Franţa, Suedia şi Ungaria. Adrian Popescu este membru în supergrupul Rezident Ex şi va susţine primul concert pe 5 august 2012 la Vama Veche alături de: Matthias Lange (chitară, Hamburg), Christian Podratzky (bas, Berlin), Ovidiu Ioncu Kempes (voce, Brisbane, Australia), Florin Cvasa (percuţie,Timişoara), Tavi Iepan (chitară, Hamburg).

1. Cine te-a invitat să faci parte din componenţa supergrup-ului Rezident Ex?

Să zicem că eu şi cu Tavi am fost instigatorii grupului, cu toate că la început, eu vroiam să fiu doar „omul din umbră” care se ocupă de producţie. Tavi m-a convis până la urmă să iau parte şi la aventura concertelor.

2. De unde ai moştenit această pasiune pentru muzica rock şi de ce chitara este instrumentul tău preferat?

Maică-mea îmi spunea că mic fiind, nu puteam adormi fără să aud muzică la radio. Se pare că aveam o predilecţie pentru Tom Jones :-)

Declicul pentru chitară l-am avut din “cauza” unui vecin de curte unde locuiam. Dacă îmi amintesc bine, el era actor la Teatrul German. Hippie cu părul lung. Eram hipnotizat de look-ul lui. Aveam vreo 11 sau 12 ani, când într-o zi am auzit o melodie care venea de la el. Uşa era deschisă, am intrat, şi am văzut CHITARA lui. La magnetofon cânta Led Zepp, Stairway to Heaven şi după asta, Smoke on the Water de la Deep Purple. Aceste 2 piese sunt impregnate în mine ca un tatuaj permanant şi în ziua de azi. Vecinul, văzând că mă uitam insistent la chitara mi-a zis: "Vrei să te învăţ câteva acorduri?" Şi aşa a început povestea ...

Pentru cunoscători. primul meu solo a fost "Hänsel un Gretel verliefen sich im wald" .

3. Care a fost primul grup în care ai activat?

Metamorf bineînţeles, de când aveam 14 ani :-)

4. Din componenţa grupului Metamorf făceau parte: Adi Popescu (Metamorf / Cargo), Tibi Gajdo (Metamorf / Cargo), Dixi Krauser (PRO MUSICA, FLORIAN din TRANSILVANIA, PHOENIX), Tavi Iepan (AUTOSTOP, PROGRESIV TM, CARGO). Nu a rămas nicio înregistrare din acea perioadă? Care este mica lui istorie?

Am regăsit nu de mult o înregistrare din 1985. Voi vedea dacă reuşesc să restaurez caseta cu pricina, fiind un ORWO foare vechi (dar cine mai ştie ce-i aia o casetă, dar mai ales un ORWO sau BASF: -))

Mica istorie a grupului Metamorf a început prin 1979-1980, fiind o trupă de vecini din cartier. Tibi Gajdo, Sorin Grajdeanu, Zoly Lengyel şi Attila Elekes. Îmi amintesc şi acuma cu emoţie când mergeam cu chitara Reghin şi cu „amplificatorul” ‚ un radio rusesc, la Zoly acasă, care avea un pian. Sau când am confiscat castroanele lui maică-mea să facem tobe din ele. Sau de la primul adevarat toboşar pe care l-am avut, Tar Bela. Care şi-a făcut tobe din butoaie de fier, iar apoi sudate şi vopsite. În drum spre sala de repetiţie cu tobe noi nouţe, în tramvai un bătrân care ne întreabă: Ce-i asta tinere? Cazan de tuică? ... O întreagă epocă de nedescris.

O amintire marcantă a fost totuşi concertul nostru la festivalul de la Costineşti în 1982. Eram încă liceeni, am cântat cu cele mai tari trupe de pe vremea aceea. Progresiv TM, Semnal M. etc ... Şi am fost singurii care au avut un standing ovation din partea publicului. Păcat că nu există nici o arhivă de pe vremea aceea.

Tavi şi Dixie ne-au "reperat" prin 1984, cu toate că ne cunoşteam de mult timp. Parcă am căzut din copac când au venit să ne propună să-i luăm în trupă. Ei erau deja muzicieni cu renume şi consacraţi. Noi eram puştani, dar le-a plăcut starea de spirit pe care o aveam la vremea aceea. Probabil că vroiau sânge nou :-)

5. Care a fost povestea emigrării? De ce ai rămas in Franţa după revoluţie?

În timpul turneului nostru din Franţa cu Cargo, am văzut imagini de la Mineriada din 1990 în direct la Televiziunea Franceză. Imaginile pe care le-am vazut (şi probabil care nu au fost difuzate de TVR la vremea respectivă) m-au bulversat profund. Mi-am dat seama că va fi o cale lungă ca lucrurile şi mentalităţile să se schimbe aşa de repede în România. A fost o săptămână de chin sufletesc şi nopţi albe până să iau decizia de a rămâne în Franţa, şi să o iau de la zero. Decizia am luat-o într-o noapte, fiind la Tavi Iepan la Hamburg.

6. Cum te-ai înţeles cu membrii grupului Cargo? Mai ţii legătura cu ei?

Atmosfera în trupă era bună. Adi Bărar încerca de bine de rău să ne mai recadreze un pic, pe mine şi pe Kempes. Noi eram cei mai tineri din trupă. Şi făceam cele mai multe "prostii".

Mai ţin legătura cu Raul Dudic, care este în Canada, şi cu Ramon Radosav (New York) care este şi va rămâne un basist şi violonist de excepţie. Cu Adi Bărar m-am mai intersectat prin Timişoara. Şi un gând bun pentru Dinel, care ne-a părăsit de câţiva ani.

7. Muzica rock actuală supravieţuieşte în diverse forme. Crezi că metalul, death metalul, etc, zona mai dură a muzicii rock păstrează mesajul iniţial al anilor '70?

Eu zic că da. Ceea numesc eu evoluţie. Gândeşte-te numai cum metalul a fost privit în anii '70. Pentru purişti şi cei care gândeau corect politic era o ipocrizie muzicală satanistă. Să nu ne mai gândim la comunităţile religioase care au intentat sute de procese împotriva trupelor din vremea aceea. Ce mă deranjează mai mult în ziua de azi, este emergenţa unor trupe orientate de extremă dreapta. Rasişti şi Xenofobi. Politica nu are ce căuta în peisajul muzical. Muzica pe care o ştiu eu dă un mesaj de pace.

8. Considerări că după 1989, România din punct de vedere muzical a ales un drum greşit? Cine crezi că ar fi principali vinovaţi, casele de discuri, producătorii, mass media, radiourile sau televiziunea?

Societatea în care trăim e de vină. Consider că oamenii trebuie educaţi (în sensul bun al cuvântului)! Casele de discuri, producătorii, mass media, radiourile şi televiziunea produc şi emit cea ce cere şi vrea lumea. Fenomenul este mondial, şi nu specific României. Accesul la cultură nu este greu de obţinut. Dar valorile s-au schimbat.

9. Ce fel de muzică se ascultă şi ce asculţi tu mai ales după stabilirea in Occident?

Ca de obicei, muzica "uşoară" primează pe posturile de Radio şi TV. Rarele emisiuni de rock se difuzează noaptea .... Sau pe posturi cu abonament. Noroc cu web-radiouri şi internet, unde te poţi ţine la curent cu noutăţi din lumea rock-ului. Pentru moment, am o febleţe pentru Steven Wilson, care cântă cu Porcupine Tree şi Blackfield.

10. Ai cântat în Franţa într-un grup de muzică progresivă numit Krakatoa? Ştii că există în Franţa, o mare casă de discuri, Musea rec. unde au fost produse şi discuri ale unor muzicieni români!?

De Musea Recors din păcate nu am auzit. Am să fac un tur pe sit-ul lor să vad ce şi cum!

Krakatoa a avut o viaţă scurtă din păcate. În anii '90 era o erezie în Franţa să cânţi pe engleză. Nimeni nu-ţi făcea promovare sau booking, dacă nu cântai pe limba lui Moličre. Ciudată schimbare, marea majoritate a trupelor franceze de rock în ziua de azi ... cântă pe engleză. Şi este preferabil, dacă vrei o promovare către internaţional ... chiar şi naţional.

11. Eşti absolvent al unei şcoli de mare prestigiu pentru inginerie de sunet, promoţia 1997? A fost greu, ce înseamnă un inginer de sunet Master?

Inginer de sunet diplomat S.A.E înseamnă 2 ani de devotare ca la armată. Zi şi noapte pe front cu burta pe carte, căştile pe urechi şi o teză scrisă de 350 de pagini, care are vreo 2 Kg. Nivelul de exigenţă este foarte mare. Din promoţia mea de 60 de studenţi, doar 5 am luat diploma de Inginer de sunet. Îmi pare rău că nu am avut posibilitatea materială să continui studiile în Anglia pentru a obţine o diplomă de Tonmeister.

12. Când te afli în faţa acelui pupitru cu foarte multe butoane şi potenţiometre te gândeşti strict la calitatea notei, la disonanţe, la amplitudine şi mai puţin la aspectul muzical sau melodic al interpretării respective indiferent de genul abordat?

Dacă interpretarea este corectă, mixajul curge aproape de la sine. Dar toate aspectele trebuie luate în considerare. Fiecare element din mixaj trebuie tratat ca un instrument aparte.

Ca şi concluzie: O trupă care cântă prost, va suna prost. O trupa care cântă bine, va suna bine. E cazul multor trupe de jazz sau muzică clasică pe care le-am înregistrat sau sonorizat, unde se simte profesionalism în interpretare.

13. Cum este mai bine să mixezi o piesă la volum mic sau mare? Un inginer care a făcut un sunet foarte bun producţiilor sale a fost Eddie Kramer... poţi să ne spui de ce?

Că mixezi o piesă la volum mic sau mai mare pentru mine nu are importanţă. Doar oboseala urechiilor poate! Un bun producător sau inginer de sunet, are în primul rând calităţi umane şi este fin psiholog, nu are numai cunoştinte tehnice. El este responsabil ca muzicianul pe care îl produce sau îl înregistrează să dea ce are mai bun din el.

14. Unde lucrezi în prezent? Participi şi la imprimări ca muzician de studio?

Pentru moment lucrez pentru Disney Channel.

Şi de când Tavi m-a "înhăitat" cu proiectele lui, cu Locatarii şi acum cu Rezident Ex nu mai am timp de altceva. Şi poate mai bine aşa. Măcar lucrez şi cânt pentru ceea ce-mi place. Industria muzicală a luat un viraj care nu este tocmai pe placul şi gustul meu. Dar visul meu rămâne ca într-o zi să reuşesc cu Tavi să creăm un label, şi să promovăm talente Româneşti.

15. Sunteţi un grup multinaţional. Activaţi în diverse ţări de pe glob, la distanţe mari una de alta. Nu vă este greu să vă întâlniţi pentru repetiţii?

Este greu, dar plăcerea predomină.

16. În ce procent este difuzată muzică franceză la radio şi TV, inclusiv la cele comerciale? Aveţi un sindicatul al muzicienilor?

De aproape 10 ani, în Franţa este o lege în vigoare care stipulează ca 40% din ce se difuzează trebuie să fie de producţie naţională, din care 20% talente noi. Sindicate există, chiar mai multe ...

17. Ce echipamente foloseşti, chitară, amplificator, pedale?

Pentru înregistrări am o panoplie de instrumente:
Chitare: Paul Reed Smith, Godin şi Ibanez
Preamplificator: Amek
Staţie de chitară: Fender Delux Reverb 2 (vintage Blackface).

Dar sunt şi pentru tehnologia modernă. La concertele din România, voi folosi doar un Laptop cu Guitar Rig 5Pro şi un Midi Foot Controler FCB1010 de la Behringer. Nu echipamentul scump contează în live, ci felul cum îl foloseşti şi cum cânţi.

18. Cum s-a născut "Catedrala sufletului", după părerea mea, un viitor hit REZIDENT EX!?

A fost relativ simplu să mixez această piesă, pentru că fiecare a pus suflet, iar Kempes împacă foarte bine în vocea sa forţa şi sensibilitatea. Aceste două faţete diferite ale lui sunt puse împreună în această baladă reuşită. Iar când, Christi Podratzky a interpretat bass-ul pe fretless, am ştiut că totul este "rotund" şi piesa este completă.

Ultimul cuvânt te rog să-l adresezi cititorilor revistei virtuale Arta Sunetelor...

Aş avea chiar 2:

Information is not knowledge. Knowledge is not wisdom. Wisdom is not truth. Truth is not beauty. Beauty is not love. Love is not music. Music is the best. "Frank Zappa"

Ochii sunt nefolositori, dacă mintea este oarbă. "Anonim"

Mulţumesc,

Radu Lupaşcu
19 iulie 2012

 

 

 

 

Baicea Blues Band

conquette.jpg

Afis_Festival Enescu 2017.jpg

Afis_Bumblefoot 2017.jpg

Afis_Candy Dulfer.jpg

Afis_Hiromi.jpg

Afis_Marele Cor al Armatei Rosii.jpg

Afis_Havasi.jpg