Arta Sunetelor

 

Interviu cu Marius Pop

Chitara este singurul instument la care cânţi? Care a fost primul album pe care l-ai ascultat? Care a fost primul solo de chitară care te-a uimit?

Chitara nu este singurul instrument la care cânt, sau, mai bine zis, nu este instrumentul cu care am început să cânt. Primul instrument de studiu pentru mine au fost tobele, dar am decis în timp că prin intermediul chitarei îmi pot exprima mult mai bine sentimentele şi trăirile. În timpul liber mai cânt şi la chitară bas, iar la compoziţiile care se găsesc pe site-ul meu îndeplinesc şi rolul de basist. Primul album pe care l-am savurat de mic copil a fost "Moving Pictures", al trupei RUSH. În ceea ce priveşte solo-urile de chitară, am fost uimit de Greg Howe, cu piesa "Sit", de pe albumul "Five". Este un chitarist care mi-a deschis orizonturile spre o lume jazz-istică.

În ce măsură te-a influenţat Celelalte Cuvinte, grupul tatălui tău? Ajunge numai talentul şi orientarea într-o carieră muzicală?

Am crescut cu trupa Celelalte Cuvinte, este pînă la urmă normal să aibă o anumită influenţă în gusturile mele, ca ascultător, vreau să spun. Ca şi compozitor, consider că simt muzica altfel, nefiind influenţat de ei. Fără talent nu cred că ar avea nimeni căutare, dar talentul nu este unicul factor de care depinde cariera unui artist. Conteaza şi norocul de a fi descoperit.

Ai cântat în foarte multe combinaţii Rock! ... power ... rap metal ... rock progresiv... Care crezi că ţi s-ar potrivi cel mai bine şi te reprezintă? Sau te gândeşti să o ”coteşti” spre jazz eventual jazz rock  – o expresie a talentului improvizatoric....

Mă reprezintă în egală măsură atât rock-ul cât şi jazz-ul; rock-ul pentru faptul că este latura muzicală cu care am început, iar jazz-ul pentru că mi-a dezvoltat gândirea şi limbajul muzical. Nu cred că pot renunţa la vreuna dintre ele. Tocmai din acest motiv stilul care mă reprezintă este fuziunea dintre cele două, şi cred că se simte acest lucru în felul în care gândesc improvizaţiile. Lumea jazz-ului este pentru mine o lume în care încerc să mă afirm, prin compoziţiile la care lucrez şi cred că fiecare artist care păşeşte în această lume îşi doreşte să scoată un album solo în care să îşi etaleze talentul improvizaţional.

Ai cântat în numeroase trupe din underground ... crezi că odată cu noul val de concerte foarte bune rock de anul acesta din România (McLaughlin, Judas Priest, Def Leppard, Cohen, Bon Jovi, etc.) .... să se fi schimbat optica organizatorilor şi a caselor majore de discuri ... spre rock şi muzică bună?

Optica organizatorilor o văd ca fiind schimbată în bine, dar acest lucru nu cred să aibă nici o influenţă asupra caselor de discuri, care caută în permanenţă vandabilitatea imediată a produsului. Asta în condiţiile unei industrii muzicale româneşti atât de mici încât nu are loc decât pentru trupe comerciale, şi mai puţin pentru trupe care se adresează unui segment mai restrâns de public.

Te gândeşti să cânţi şi pop sau este un “accident” de conjunctură?

Am mai cântat şi muzică pop în diverse conjuncturi, dar nu s-au materializat până la capăt deoarece orice făceam pe chitară suna a jazz sau a metal progresiv...

Ce părere ai de evoluţia grupului Celelalte Cuvinte şi de impactul în mainstream?

Celelalte Cuvinte poate fi un exemplu pentru multe trupe din România, în sensul că nu au făcut niciodată compromisuri, nu s-au ghidat după o piaţă muzicală românească ce tinde să lanseze muzica din ce în ce mai comercială. Ei au un principiu clar de a cânta din plăcere, de a compune o muzică ce li se pare lor interesantă în primul rând. Asta înseamnă, de fapt, să fii sincer cu publicul, adica să cânţi din suflet. Cred că în România mulţi artişti nu îşi mai permit luxul de a cânta din suflet atăta timp cât respectivii artişti trăiesc doar din muzică, nu pentru muzică.

Ai găsit un sprijin în promovarea muzicii tale la radiouri? Dacă da, la care?

Deocamdată mă găsesc în etapa de a compune muzică împreună cu trupa în care activez – Conexiuni. După ce trecem şi de etapa imprimării în studio, o să căutam şi un sprijin pentru promovarea muzicii la radio-uri şi îţi voi putea răspunde la întrebare mai pe larg...

Ardealul în general are alte opţiuni muzicale decât sudul ţării sau zona Moldovei ...Cum crezi că va evolua acest avantaj geografic în favoarea ta?

Se stie clar că rock-ul funcţionează mai bine în această zonă geografică, dar cel mai important factor este, până la urmă, promovarea unei trupe. Ori promovarea la casele mari de discuri se face numai în Bucureşti... Consider, deci, că aceasta zonă geografică are şi dezavantaje. Asta în ciuda faptului că există şi aici case de discuri. Din păcate, target-ul lor tinde mai mult spre underground.

Dă-mi un exemplu din zona ta muzicală, al unei trupe tinere care a avut succes?

Este destul de greu de dat un exemplu de trupă care să fi avut succes mare, atâta timp cât casele de discuri par speriate de perspectiva de a investi în trupele noi fără să le revina un profit în cel mai scurt timp. Multe trupe din România au fost nevoite să îşi caute singure succesul, iar după ce succesul apare, apar şi ofertele de la casele de discuri. Unul din exemplele de acest gen ar putea fi trupa FIRMA.

Dacă te-ai afla în postura unui “factor decizional” din industria muzicală ... Cum ai putea îmbunătăţi cultura şi oferta muzicală a unei generaţii?

Cultura, la modul general, se poate îmbunătăţi în primul rând prin concerte multe ale trupelor de mare succes din străinătate. Dacă acest lucru ar avea o continuitate în timp, atunci cred că s-ar schimba mentalitatea tuturor, de la casele de discuri şi până la ascultători.

 

Interviu realizat de
Radu Lupaşcu
12 aprilie 2008

 

Baicea Blues Band

conquette.jpg

Afis_Mircea Vintila 2017.jpg

Afis_Regal Vienez 11 dec. 2017.jpg

Afis_Havasi.jpg

Afis_David Garrett.jpg