SMOKIN JOE KUBEKşi
BNOIS KING în “priză” la Bucureşti pe 11
aprilie
"Blues autentic, puternic, adevărat... Acorduri îndrăzneţe cu arome Texane,
boogie-uri înflăcărate, blues veritabil şi rock cu rădăcini solide" – Living
Blues.
Smokin' Joe Kubek şi BNOIS KING concertează în
premieră în România pe 11 aprilie 2011 la clubul Jukebox din capitală. Concertul face parte din
seria "anotimpuri ale Blues-ului", Blue Moods, ce poartă semnătura Ioan Big, Head of Design al
companiei Event Plus, ce îşi propune să aducă în prim plan nume sonore, legende din lumea blues-ului.
Event Plus doreşte să aducă în România, cu o frecvenţă menită a respecta anotimpurile, artişti cu renume
internaţional şi cu un aport unic în ceea ce priveşte calitatea şi veridicitatea interpretării. Astfel, mult
aşteptata noastră primăvară ne-a adus deja un nume foarte important al scenei de blues din Chicago,
Eddie „The Chief” Clearwater (alături de versata trupă olandeză The Juke Joints) într-un show foarte
apreciat de cei prezenţi la clubul Hard Rock Cafe pe 22 martie. La cei 78 de ani „The Chief” a
demonstrat că blues-ul este veşnic tânăr şi profund. La succesul acestui show a contribuit în
mare măsură backline-ul adunat în jurul muzicianului Peter Kempe, toboşar, vocalist şi organizator de
festivaluri, care a venit însoţit de Sonnyboy VD Brock, muzicuţă, vocal, Derk Korpershoek, bas, vocal şi
remarcabilul chitarist Michael Staat aka Boogie Mike.
Evenimentul următor organizat de compania
Event Plus va fi cu siguranţă un nou succes, quartetul Kubek – King – Jenkins - Powers, garantând un
spectacol de blues-rock Texan ce ne va aminti de exploziile chitaristice ale lui Eric Sardinas, de avântul
vestului sălbatic şi dulcele glas al poveştii blues-ului modern. Mai mult decât orice altceva,
Smokin’ Joe Kubek şi Bnois King trăiesc pentru a face muzică live. Trupa urmează să pornească
din nou într-un turneu cu Blood Brothers, de la un ocean la altul, aducând blues-ul lor texan
fanilor mai vechi şi mai noi, seară de seară. De la barurile mărunte, de margine de drum, şi până la
marile cluburi şi scene de concert din întreaga ţară, Kubek şi King – camarazi de trupă şi fraţi de sânge – sunt
gata să primească cu braţele deschise pe oricine doreşte să intre în familia sound-ului
texan.
Smokin Joe Kubek s-a
născut pe 30 noiembrie 1956, în Grove City, Pennsylvania. La scurt timp după naşterea lui, familia s-a mutat în
Irving, Texas, unde Joe şi-a petrecut toată copilăria. Kubek este unul dintre cei născuţi să cânte la chitară. Are
şi tehnica, şi pasiunea necesară pentru a pune pe jar toată scena, lucru pe care îl face de 27 de ani încoace.
Copil minune, chitaristul de 14 ani din Texas a frecventat lumea barurilor din Dallas în anii 1970 şi la începutul
anilor 1980, cântând cu Stevie Ray Vaughan sau cu cei trei Regi, B.B., Albert şi Freddie King. Trei ani mai
târziu, încurajat de Eric Clapton şi Peter Green, a început să se intereseze mai îndeaproape de
blues închegând prima trupă. Nu mult după aceea, a început să cânte la chitară ritmică acompaniindu-l pe
Freddie King, ceea ce a făcut până la moartea acestuia, în decembrie 1976. După o scurtă perioadă petrecută în
trupa Last Combo, a muzicianului Robert Whitfield, a început să cânte împreună cu Al Bragg. Mostre de interpretare
se găsesc pe piesele lui Bragg din 1979, produse de R.L. Griffin. Smokin’ Joe a mai făcut înregistrări împreună cu
Charlie Robinson, Big Ray Anderson şi Ernie Johnson, ca şi pentru albumul lui Little Joe Blue's, It's My Turn
Now. În 1989, el l-a cunoscut pe chitarist-vocalistul Bnois King la o sesiune de improvizaţii de
lunea seara, în Dallas. A legat repede o echipă cu Bnois King, din Monroe, Louisiana, al cărui stil, orientat către
jazz, contrasta plăcut cu digitaţia şi tehnica de slide agresivă ale lui Kubek. Această combinaţie a prins. Kubek
l-a invitat pe King să cânte împreună şi a constatat că stilul lui, mai potolit, mai apropiat de jazz atât la
chitară cât şi vocal, îl completează perfect pe al său, mai degrabă inspirat din rock. În ciuda acestui parteneriat
natural, Kubek pare să se mire şi astăzi că el a funcţionat. Cu doar câteva luni mai devreme, cei doi avuseseră o
întâlnire inconfortabilă, pe care încă şi-o mai aminteşte. „Acum râdem – povesteşte el – dar prima dată
ne-am văzut în vestiarul unui club, cu ceva timp înainte de a-l invita să cânte cu mine. Nici unul din noi n-a scos
un cuvânt. Am stat doar şi ne-am uitat unul la altul. A fost tare ciudat.”
Cei doi s-au împrietenit rapid şi
stilurile lor, aparent divergente – Kubek ciupeşte corzile ritmat, combinând cu slide-uri furioase, King are
acorduri cu inflexiuni de jazz (dar şi solo-uri electrizante) – au fuzionat, dând una dintre cele mai puternice
combinaţii de chitară pe care le-a produs vreodată sud-vestul Americii. Kubek explică pe scurt relaţia: „Eu
extrag blues-ul din el, iar el scoate jazz-ul din mine. Bnois ştie atâta jazz, că mă uimeşte.”
Îmbinarea celor două stiluri s-a dovedit a fi fără cusur şi a sedimentat o prietenie
sinceră.
Au pornit în turneul de
promovare a primului lor album scos pentru casa de discuri Bullseye Rec., Steppin' Out, în 1991. În
primele turnee, trupa pleca pentru mai multe săptămâni în nord-estul Statelor Unite, într-un vechi microbuz Ford,
fără încălzire. „Era cam ca-n filmul ăla, Alive, râde Kubek. Stăteam toţi înfofoliţi în maşină. Şi uneori
se făcea atât de frig, încât mă gândeam serios să aprind un foc, să ne mai încălzim. Colac peste pupăză, toate
hotelurile unde trăgeam începeau să dea căldură în camere abia după ce le ocupai. Şi uite-aşa, nu apucau să se
încălzească niciodată. A trebuit să dorm cu uscătorul de păr pornit mai tot timpul. Scopul era doar să ajungem vii
acasă.”
De atunci încoace, albumele au continuat să apară periodic, conţinând adesea piese
compuse de cei doi protagonişti. Până la sfârşitul anilor ’90, Smokin' Joe Kubek Band au întreprins
turnee frecvente în Statele Unite şi au scos albume precum Chain Smokin' Texas Style ‘92,
Texas Cadillac din ’93, Got My Mind Back din 1996 şi Bite Me, din
2000.
The Axe Man
(1996) este un album de cover-uri, înregistrat înainte de debutul de la Bullseye Blues. Apariţiile
următoare le-au consolidat reputaţia de trupă bine închegată. În timpul acesta, Kubek şi-a făcut o
mulţime de prieteni noi, între care Albert King, Stevie Ray Vaughan (cu care a stabilit o relaţie
apropiată), B.B. King şi mulţi alţi monştri sacri ai blues-ului. Adesea îl puteai asculta improvizând
alături de ei, în vreme ce cânta constant prin cluburile din zona Dallas-ului. Şi nu doar că a deprins taine ale
muzicii şi noi tehnici de interpretare, ci a învăţat rapid ce înseamnă să fii muzician de turneu profesionist.
Într-o seară chiar a avut şansa de a cânta pe chitara lui B.B., Lucille. „King mi-a admirat entuziasmul şi m-a
îndemnat să merg mai departe, ceea ce a însemnat mult pentru mine. Şi, când mi-a mers mai rău în viaţă, mi-am
amintit de fiecare dată de îndemnurile lui B.B. King.”
În 2003, Kubek şi King au lansat Roadhouse Research, pentru casa
Blind Pig. Al doilea disc la această casă, Show Me the Money, a ieşit în 2004. O colecţie de
single-uri, reunind câteva din piesele cele mai bune ale anilor petrecuţi la Bullseye Blues şi denumită
Served Up Texas Style, a apărut în 2006. Tot în 2006 a fost lansat şi cel de al treilea album
de la Blind Pig Records, My Heart's in Texas. Cu arsenalul lui de instrumente, efecte şi
tehnici, Kubek desfăşoară un stil înflăcărat şi frenetic, temperat de remarcabilul acompaniament al chitarei
lui Bnois King, aflat sub influenţa jazz-ului. Venit din lumea scânteietoare a
blues-rock-ului texan, a descoperit în stilul jazzistic cizelat al lui Bnois King o fineţe şi
nişte acorduri calde care i-au completat de minune tehnica. A fost o combinaţie de stiluri care s-a realizat
fără nici un efort vizibil. King aşterne pe Gibson-ul său un strat de acorduri de fundal preluate din muzica
de jazz, care îi permite lui Kubek să preia iniţiativa şi să cânte cu entuziasm.
Croindu-şi drum cu forţa în lumea muzicii live dar şi înregistrate, în timp ce interpretează piesele
lui şi ale lui King, Kubek trage, îndoaie, ciupeşte şi împinge strunele mult dincolo de ce-ar părea să fie
limita lor normală de anduranţă. Folosind wah-wah-urile în stilul dramatic al lui Hendrix şi
slide-urile asurzitoare, într-o combinaţie între Johnny Winter şi Elmore James, în piese precum
Got My Mind Back sau She’s It, el aduce atmosfera la punctul de fierbere cu fraze scrâşnite şi
orbitoare, care fac boxele să zăngăne şi plombele să-ţi vibreze în gură. Apoi, punând frână, trece prin cele
mai dulci şi mai frumoase blues-uri lente în I'm Here for You şi Cryin' By Myself, cu
acute scânteietoare care rămân să plutească în aer. În tot timpul acesta, King (fără nici o legătură de
rudenie cu Freddie) îl acompaniază pe chitara sa Gibson, strigă şi, în general, completează
spectacolul.
Timp de aproape 20 de ani, blues-ul ritmat şi fierbinte al texanilor Joe
Kubek şi Bnois King i-a încântat pe ascultătorii de muzică din lumea întreagă. Cu mii şi mii de
spectacole live la activ, cei doi dau naştere unui un-doi de blues-rock necizelat şi dur, plin
de intensitate şi voinţă. Din cântările cu muzicieni legendari precum Stevie Ray Vaughan,
Albert King, Freddie King şi B.B. King (printre atâţia alţii), Kubek a învăţat direct de la sursă să cânte şi
să trăiască blues-ul, sau să conducă o trupă. Harp declara: „Kubek şi King scot un blues plin de
ritm şi nerv, pentru clipele acelea când picioarele parcă vor să înceapă să danseze
singure”.
Albumul cu care trupa şi-a început colaborarea cu Alligator Records, Blood
Brothers, (2008) produs de Kubek şi de preşedintele lui Alligator, Bruce Iglauer, este o
încântare pentru iubitorii de blues. Cele 14 piese de pe CD (13 originale) mustesc de ritmurile frenetice şi
ample ale lui Kubek, ca şi de vocalurile voalate şi de stilul economicos, dar plin de bun-gust al chitarei
lui King. Înregistrat împreună cu trupa rodată în atâtea turnee, albumul suprinde întreaga şi legendara
energie a cuplului, punând în evidenţă comunicarea parcă telepatică dintre muzicieni.
Iglauer declară: „Joe şi Bnois sunt o
combinaţie cu forţa unei locomotive. Joe e un chitarist minunat, care, în materie de blues, poate cânta orice, de
la cel mai tradiţionalist stil texan, la un blues-rock total. Bnois e un vocalist superb cu intonaţii profunde de
soul şi o interpretare subtilă şi melodioasă la chitară. Împreună, formează o linie principală imbatabilă,
susţinută de o secţiune ritmică solidă şi mobilă.”
La rândul său, Kubek este încântat de
colaborarea cu Alligator. „Alligator e Rolls Royce-ul caselor care promovează blues-ul. După o viaţă întreagă
petrecută ca muzician, aceasta este cea mai mare şi mai importantă realizare a carierei mele.
Abia aştept să scot cele mai bune înregistrări pe care le-am scos vreodată, după cum abia aştept să îi revăd pe
fani în turnee.”
Radu Lupaşcu 25 martie 2011
Discografie:
CD
1. Steppin' Out Texas Style (Bullseye Blues,
1991) 2. Chain Smokin' Texas Style (Bullseye, 1992) 3. Texas Cadillac (Bullseye, 1993) 4. Cryin' for the Moon (Bullseye, 1995) 5. Keep Comin' Back (Bullseye, 1996) 6. The Axe Man (Double Trouble Records, 1996) 7. Got My Mind Back (Bullseye, 1996) 8. Take Your Best Shot (Bullseye, 1998) 9. Bite Me! (Bullseye, 2000) 10. Roadhouse Research (Blind Pig Records,
2003) 11. Show Me the Money (Blind Pig, 2004) U.S. Blues
#14[3] 12. My Heart's in Texas (Blind Pig, 2006) U.S. Blues
#11[3]**** 13. Blood Brothers (Alligator Records, 2008) U.S. Blues
#4[3] 14. Have Blues Will Travel (Alligator Records, 2010)
DVD
1. My Heart’s in Texas (Blind Pig Records 2008)*****
|