Recenzii
concerte
Sydney, Roland, Guy şi Meena în Piaţa Cetăţii din Sighişoara
Ediţia cu numărul 15 a Festivalului de Blues de la Sighişoara şi-a schimbat locaţia. O
alegere inspirată, chiar dacă a fost forţată de pandemie şi distanţarea socială. Vechea Casă de Cultură Mihai
Eminescu, intră în renovare. De mult timp era necesar acest lucru şi sper că se va termina favorabil pentru
locuitorii frumosului oraş de pe Târnava Mare.
„Undeva lângă Sighișoara se găsea postul de pază militară romană Sandava.
Localitatea a fost întemeiată de coloniștii germani, care fuseseră invitați să se așeze în Transilvania de
către regele Ungariei Géza al II-lea, pentru a apăra granițele de est. În această perioadă istorică oamenii de
etnie germană au fost denumiți saxoni, dar coloniștii germani adevărați, cunoscuți ca ’sașii din
Transilvania’, nu au nici o legătură cu saxonii din nord-estul sau sud-estul Germaniei. Acești coloniști
primesc în folosință fundus regius (pământ crăiesc) și se bucură de drepturi și privilegii deosebite.
Cronicarul sighișorean Georg Krauss (1607-1679) menționează că în anul 1191 locul unde acum se află Sighișoara
era locuit, dar prima atestare documentară a așezării este din anul 1280 sub numele de Castrum Sex.
În anul 1298 este menționată denumirea germană Schespurch (mai târziu Schäßburg). Localitatea este menționată
în anul 1367 ca ‚civitas’. Numele românesc al orașului este atestat în scris din anul 1435. Forma
‚Sighișoara’ a pătruns în română pe filieră maghiară, fiind o adaptare a numelui
’Segesvár’.” (Wikipedia)
O splendoare de cetate medievală, cu circa 160 de case vechi locuibile, de cel puţin 300 de ani
vechime, Sighişoara este supranumită cetatea celor nouă turnuri. Este parţial renovată, dar cel mai important
edificiu, ”o mină de aur” pentru un oraş-comoară unic în Europa, Turnul cu Ceas sau Turnul Orelor
de 64 m înălţime, este în paragină. Se zvoneşte că nu se găseşte un tehnician capabil să repare mecanica ceasului
care deplasează acea platformă cu cele şapte figurine, ce reprezintă zeităţi din panteonul greco-roman şi german.
Personal, cred că sunt alte motive, iar ele se leagă de politicieni, acei muncitori cu gura, care nu fac mare lucru
pentru ţara noastră. Ce fel de muzică ascultă cei care îi votează?
Cum spuneam, noua locaţie este mult mai potrivită pentru concerte, iar în contextul pandemic de
azi nu sunt probleme cu distanţarea. Sonorizarea a fost decentă spre foarte bună, aici mă refer la ultimul
concert al festivalului, Meena Cryle
&Chris Fillmore Blues Band. Vremea a ţinut cu noi,
organizatorii au adus blues de la mama lui, diversificat ca ritm şi prestanţă, precum şi blues rock
european de aleasă ţinută artistică. Le mulţumesc pe această cale organizatorilor şi le doresc încă pe
atâtea ediţii de festival. Singurii care au fost total nepregătiţi au fost comercianţii din zonă, din menu-ul
prezentat lipseau mai mult de jumătate din produse, mă refer atât la delicii culinare cât şi la licori bahice de
poveste.
“The blues is not the creation of a crushed-spirited people, it is the product of a
forward-looking, upward-striving people.” (Albert Murray 1916-2013)
Prima seară a fost deschisă de cântăreaţa americană Syndey Ellis, născută în
Red Jacket, Virginia de Vest, în anul 1947. Ellis a crescut în Cleveland, Ohio, unde s-a căsătorit și a avut cinci
copii. Acum este căsătorită pentru a doua oară, are patru nepoate, trei nepoți şi o strănepoată. Sydney
Ellis și-a început cariera în 1991, în Oraşul Îngerilor, elogiind moştenirea sa
culturală cu talentul şi elocvenţa vocii sale. După 1995, străbunica Ellis a străbătut 27 de ţări (dintre care
amintim doar pe cele europene: Germania, Elveția, Franța, Belgia, Luxemburg, Bulgaria, Serbia, Ungaria, Finlanda,
Croația, Slovacia, Ucraina, Norvegia, Lituania, Polonia, Republica Cehă, Suedia, Italia, Olanda, Austria, Danemarca
și Irlanda) şi a susţinut peste 1500 de concerte. Iată că a venit şi rândul României, prin festivalul de la
Sighişoara, să se bucure de chintesenţa zestrei culturale afro-americane mărturisită cu sinceritate şi preţuire de
Syndey Ellis şi trupa sa. Ea are şase albume la activ (la casa proprie, Black Wallet
Records) şi locuiește în prezent într-un sat mic din centrul Germaniei, unde revine cu emoţie pentru odihna şi
relaxarea absolut necesare dintre frecventele sale călătorii muzicale.

Am ascultat cu atenţie versiunea ei bluesy la Trouble in Mind, un standard de blues
ajuns celebru datorită excepţionalei interpretări a faimoasei Nina Simone (apropo, vedeţi musai pe
Netflix documentarul What Happened, Miss Simone?) şi pot să mă declar mulţumit de Sydney
Ellis. Desigur, există şi versiunea celebrei Mariane Faithfull, mai aproape de spiritul
jazzy al pianistului, Richard M. Jones, compozitorul acestui hit din 1924. Setlistul Sydney Ellis
pentru România a fost următorul: Jump For Joy, A Blues State of Mind, On My Way, Trouble In Mind, Was it A
Whisper, Elijah Rock, Just Before Down, I Wanna Go Home, Travellin’ Shoes, Baby Please Don’t Go, All of Me,
Summertime, You Gotta Move, Wade In The Water, Mean & Evil, Nobody’s Fault By Mine, Fever. Remarcaţi
multitudinea de hituri care puteau atrage succesul imediat al unei trupe pe o scenă de festival, însă nivelul
interpretativ general, sunetul şi rigoarea muzicienilor din trupa sa, nu s-au ridicat la înălţimea aşteptărilor
mele. A fost (totuşi) un decent open act din deschiderea concertului serii, unde lucrurile au stat cu
totul altfel şi aici vorbim de Roland Tchakounté.
„Robert Pete Williams, l’un des grands poètes du blues afro-américain, découvert par hasard
dans un pénitencier de Louisiane à la fin des années cinquante, décrivait son art comme « la musique de l’air » : «
Mon inspiration, mon style, ma sonorité sont fonction de l’atmosphère. Alors je chante et le vent se charge
d’emporter ma musique », expliquait-il. L’art de Roland Tchakounté, et ce n’est pas un mince
compliment, possède cette même légèreté atmosphérique qui lui permet de toucher à l’universel.”
Al doilea concert al zilei de 10 septembrie 2021 a fost susţinut de muzicianul francez
Roland Tchakounté. El leagă punţi culturale între originile sale cameruniene şi osatura
caracteristică bluesului, acea reţetă „marcă înregistrată” a Father of the Boogie, John Lee
Hooker. Spontaneitatea personalităţii, alături de greutatea vocii sale sunt alte două competenţe care
îl recomandă fanilor bluesului de la noi. Personal, Roland Tchakounté îmi aduce aminte
de Ali Farka Touré şi de Faris Amine, bineînţeles, între limitele
originalităţii creative. Limba sa maternă, bamiléké, aduce un plus de mister şi bizarerie coloraturii
bluesului său, o ţesătură admirabilă de ritm sălbatic african, disperare, suferinţă, răzvrătire, speranţă şi
bucurie. Sentimente şi spirit liber pe care le imprimă compoziţiilor şi interpretărilor sale.
Multiinstrumentist, Tchakounté se face remarcat atât la chitară (este stângaci la fel ca
idolul său, Jimi Hendrix), cât şi la chitară bas, pian, ukulele, percuţie şi muzicuţă. Discografia sa numără
şase albume, dintre care remarcăm debutul, Bred Bouh Shuha Blues, lansat în 1999, album care s-a
bucurat de un mare succes în Franța şi Äbango, din 2005, un album acustic realizat împreună cu
încântătorul chitarist al trupei sale, Mick
Slide Ravassat. Vă invit să urmăriţi Melena, un videoclip emoţionant şi răscolitor, atât pentru mesajul său, cât şi pentru
sensibilitatea interpretării. Am luat amintire, albumul recomandat de însuşi Roland
Tchakounté, Nguémé & Smiling Blues, bineînţeles, cu semnătura autorului şi remarc
la superlativ muzica şi calitatea deosebită a înregistrării.
Concertul Roland Tchakounté a fost unul de excepţie. Autentic şi neobişnuit
totodată pentru urechile neavizate, însă cu o sensibilitate entuziastă şi nefabricată, transmiţând bucuria
tradiţiei bluesului de origine africană peste veacuri. „Nju bwoh man” (Viaţa este frumoasă) rămâne pentru
noi un îndemn şi un sprijin, în aceste timpuri ingrate. Sunet bun, solistici ingenioase, hituri, Misery,
Sweet Home Chicago, aplauze sincere, aer curat, publicul dansând, pe alocuri.

Mulţumim, o seară faină, încheiată cu un strop de Glenfiddich şi Tullamore
Dew, în crama Casei Steluţa, excepţionala noastră gazdă sighişoreană.
Ziua de 11 septembrie 2021 a festivalului de blues de la Sighişoara a început cu recitalul
chitaristului american Guy Davis şi s-a încheiat, în bisuri prelungite, cu cel al
cântăreţei austriace, Meena Cryle, însoţită de trupa Chris Fillmore Blues
Band.
Dintotdeauna, prima dragoste a lui Guy Davis a fost bluesul! S-a format
într-o familie de artişti şi a avut contact cu muzica fermecătoare a lui Blind Willie McTell, Fats Waller, şi
Robert Johnson, pe care l-a întruchipat într-un personaj pe Broadway.
“That’s what I consider myself, a musical storyteller. I tend to create music but even if I
didn’t, I would use somebody else’s music — and if I didn’t have that, I would speak poems or prose. I think that
all these things increase me as a performer….The songs, the plays, the descriptions, everything I do with words.
They’re all part of each other.” (Guy Davis)
Guy Davis s-a născut pe 12 mai 1952 şi este un adevărat ambasador al
bluesului de peste marele ocean. El aduce la Sighişoara mărturia impresionantă a unui mesaj nepieritor, exprimat cu
sinceritate şi veneraţie. Este autor, profesor, actor şi muzician cu personalitate. Are peste 15 albume în
nume propriu şi multe colaborări cu artişti ca Otis Taylor, Pete Seeger, Eric Bibb, Slim Pickens, Nico Wayne
Toussaint, Dom Flemons, Fabrizio Poggi. Pentru fanii vinylului recomand, fără rezerve, albumul Sonny &
Brownie's Last Train din 2017! Pe compact disc, am cumpărat de la Sighişoara şi vă recomand, albumul
Be Ready When I Call You, de anul acesta, ce păstrează savoarea bluesului originar fără a fi umbrit de
calitatea tehnică a echipamentelor preţioase din zilele noastre.
Concertul Guy Davis a fost remarcabil! De la primele piese ne-am bucurat de
dulcea alinare a vocii sale calde şi emoţionale, uşor răguşite, pe care cu mândrie a personalizat-o în bogata
sa moştenire discografică. Bluesul este o acumulare de stări afective şi poveşti rupte din viaţă,
personificate cu fiecare voce, armonie, cadenţă, atitudine. Guy Davis este unul din
menestrelii acestui strigăt uman, real, palpabil, nostalgic, şoptit, autoironic, câteodată ostil, câteodată
jovial.
„If You Hear this Song! – Don’t Drink The Water!
Keep Moving Along! - Don’t Drink The Water!
If The Fish Are Dead! - Don’t Drink The Water!
And It’s Filled With Lead! - Don’t Drink The Water!
Don’t Drink The Water, ‘till They Make The River
Clean!” (Flint River Blues – Guy Davis)
Guy Davis a cântat şi coveruri după Bob Dylan, Lay Lady
Lay, fiind una din versiunile reuşite, o melodie pe care o fredonam cu toţii vizionând filmul
Midnight Cowboy, o capodoperă a regizorului John Richard Schlesinger din 1969 (Oscar şi
Bafta 1970!). Sir Blues Vali Răcilă l-a însoţit pe Guy Davis pe
parcursul a două cântece, atât cu vocea sa unică, cât şi cu chitara acustică. Mă bucur că România are un
rapsod mioritic cu prestanţă în persoana lui Vali, aşa cum are Belgia, de exemplu, pe Roland Van
Campenhout!
În Austria Bluesul este extrem de bine reprezentat! Mulţi dintre dvs. cunoaşteţi
(fiindcă aţi fost pe vremuri martori la Big Mamou) sau poate aţi ascultat în propria colecţie nume ale
bluesului şi jazzului austriac ca: Al Cook, STRANZINGER BLUES, Gerald Gradwohl, „Sir” Oliver Mally
Group, Joe Zawinul, Marius Dobra Blues Band, Mojo Blues Band etc. A fost rândul doamnei Meena
Cryle să concerteze în România împreună cu trupa Chris Fillmore Blues Band. A fost un
concert de ţinută artistică de excepţie, aşa cum au fost toate pe care le-am văzut la Big Mamou sau
Sala Palatului. Primul album al Meenei, Try Me, spune totul despre atitudinea, vocea sa
carismatică şi dinamica blues rock a trupei chitaristului Chris Fillmore (cu care
cântă de la vârsta de 15 ani). El este lansat în anul 2010 în Germania la celebra Ruf Records şi
are ca invitaţi pe: Joanne Shaw Taylor, Eric Sardinas, Donna Grantis, Erja Lyytenen, Coco Montoya şi Shakura
S'Aida. O notabilă colaborare este alături de Hans Theessink pentru coloana sonoră a
filmului Jedermann Remixed lansat în 2011. În 11 septembrie 2021 ne-am bucurat de o puternică voce
feminină din Austria, pe care cu siguranţă o putem adăuga pe lista numelor deja consacrate, văzute şi îndrăgite
de mulţi fani ai bluesului din România, aici mă refer, printre altele la: Beth Hart, Ana Popovic, Susan
Tedeschi, Bonnie Raitt, Shemekia Copeland, Samantha Fish, Layla Zoe, Sue Foley, Dana Fuchs, Debbie Davis,
Carolyn Wonderland, Joanna Connor, Marcia Ball, Larkin Poe şi Elin Larsson.
Show-ul Meena Cryle&
Chris Fillmore Blues Band a încheiat strălucit
această ediţie a festivalului de blues de la Sighişoara, aflat în impas organizatoric cu atâtea amânari şi
refaceri de line-up, bineînţeles, din cauza pandemiei mondiale şi a imposibilităţii călătoriilor de
peste ocean. Austriaca de 44 de ani, Meena Cryle are o bogată experienţă scenică şi a ales,
împreună cu trupa valorosului chitarist, Chris Fillmore, pentru primul voiaj românesc, un
repertoriu de top. Iată-l: In My Father's House, Since I Met You Baby, It's OK, Down To The Bone, Come To
Mama, Bring Me The Water, Well, Well, Well, Movin’ On, Rather Go Blind, Black Rat, It Makes Me Scream, Beg
Like A Sinner, Slow Down, Bis: Take This Pressure Off Of Me, Isn’t It A Pitty. Cu acest setlist antrenant
şi un sunet plin, dominant, publicul nu a mai stat pe gânduri sau pe scaune, a dansat pe unde s-a aflat, a
cântat, a fluierat, a ţipat, a aplaudat tumultuos şi a rechemat trupa la scenă de trei ori. Eu şi Relu Călin
am cumpărat două din cele cinci albume pe vinyl aduse spre comercializare şi ne-am bucurat acasă de
valoarea muzicală a albumului Meena Cryle&
Chris Fillmore Blues Band In Concert şi de
remarcabila calitate a înregistrării. Valoroasa secţie ritmică care a acompaniat-o pe Meena ne-a dăruit
solistici de excepţie, mai ales pe durata înlocuirii unei corzi rupte a chitarei lui Chris Fillmore, iar
momentele improvizatorice s-au succedat fericit, unul după altul, făcând deliciul spectatorilor ce s-au
bucurat astfel, şi de un final memorabil. Ediţia 2021 nu a putut organiza jam-sesion-uri astfel că,
ne-am retras în intimitatea grădinii Casei Steluţa, şi ne-am bucurat de câteva hituri a
capélla cântate de Cornel S. şi de succesul tinerei Emma Răducanu la US Open.

Sighişoara Blues Fest 2021, a fost o ediţie aniversară cu
personalitate, între inedit şi consacrat, autentic şi tradiţional, cu blues de la mama lui şi blues
rock european de ţinută, în aer liber, în Piaţa Cetăţii.

Radu Lupaşcu 13 septembrie 2021
Foto: Radu Birişteică, Radu Lupaşcu
Restartare cu succes!
Primul festival de blues şi jazz al lunii septembrie, Braşov
Jazz @ Blues Festival, a fost o reuşită, atât pentru echipa
organizatoare cât şi pentru publicul braşovean sau venit din alte părţi ale ţării, în special, pentru invitaţii de
reală notorietate din lumea muzicală occidentală, cum ar fi: Dana Gillespie, Nguyên
Lê, Sax Gordon şi Kirk Fletcher.
Succesul ediţiei cu numărul nouă a festivalului de blues şi jazz de la Braşov s-a datorat, în
special, multitudinii de activităţi din cele cinci locaţii publice, bine gândite de creatorii ei,
Mihaela, Ioan, Marian, Simona, Ioana
A., Ioana D., Berti şi Lars, ei alegând, pe lângă
multitudinea de concerte, gratuite sau cu un preţ decent, activităţi conceptuale diverse, proiecţii de filme,
masterclass-uri, ateliere creative, animaţii pentru copii, vinilarium, jam session. Programul
complet al festivalului, o frumoasă broşură de 66 de pagini, cred că este un unicat în
domeniu, conţine în detaliu, date şi informaţii concrete despre fiecare eveniment în parte şi multă publicitate. Îl
puteţi citi pe îndelete aici.

Pentru mine şi prietenii mei veniţi din Bucureşti, Râmnicu Vâlcea şi Cluj, această ediţie a
însemnat o revenire la normalitate, o bucurie sinceră de reîntâlnire cu muzica bună, blues,
rock şi jazz, şi desigur, revederea cu artişti de calibru, cu personalitate, pe care
bineînţeles că o să-i mai urmărim şi cu alte prilejuri.
Surprizele festivalului nu au fost puţine, drept care, se cere să menţionez, încă o dată,
isteţimea şi competenţa organizatorică în riscantele propuneri de line-up. Laura Cox şi trupa
ei, Mădălina Pavel şi orchestra, Joachim Palden şi Sabina
Pyrker, LK Band, adică trupă rezidentă la Deane’s Irish Pub &
Grill (Lars Kutschke - chitară electrică, Attila Herr –
chitară bas, Till Sahm - pian și Heiko Jung – tobe) şi nu în ultimul
rând, acei cântăreţi americani anonimi din Carolina, Texas, Georgia, cu care am petrecut până la 3 dimineaţa la
jam session-uri. Ei erau în drum spre Germania, via Timişoara şi sperau să ajungă chiar în UK.
Deşi nu cântă blues sau jazz, Badass Rock’n’Roll Lady Laura
Cox a deschis prima zi a festivalului, 3 septembrie 2021, cântând în Piața Sf.
Ioan, rock and roll cu inserţii de blues şi country, un amestec de genuri (de)numit de
ea, Southern Hard Blues. A fost o bună alegere, spiritul liber al rockului încălzind altmosfera
răcoroasă de septembrie din sfinţita piaţă braşoveană. Cuceritoarea vocalistă şi totodată, energică
chitaristă, a fost acompaniată de o trupă remarcabilă, pe care mi-aş fi dorit-o pe scena jam session-ului
serii. Presimt că totuşi îi vom mai vedea cu altă ocazie pe la noi. Ei sunt: Mathieu
Albiac - chitară ritmică, backing vocals, Marine Danet – chitară bas,
Antonin Guerin – drums.
Ar mai fi un lucru de menţionat, vis-à-vis de temperatura ambientală şi spectatori. Mă aşteptam
ca publicul să se ridice de pe scaune, să danseze, măcar la bis. Nu s-a întâmplat asta decât în
timpul recitalului Dana Gillespie, a doua zi, însă timid, pe interval, fapt abia observat de
muzicienii de pe scenă. O fi de vină distanţarea, a pus ea oare stăpânire (pe noi toţi), pe spiritul
românului, (destul de) petrecăreţ din fire, o fi nuştiucejenă publică, o fi de la vaccinare sau
de la testare, altfel stau cu telefoanele în mâini, se râd şi chicotesc de zor la clipuleţe “nostime” tik
tok, create special pentru purificarea creierului...
Revin. Setlistul trupei Laura Cox Band, pe care am reuşit să îl obţin imediat după
terminarea showului lor, a conţinut următarele piese: Hard Blues Shot, Bad Luck Blues^, Too Nice For Rock 'N'
Roll, Take Me Back Home, Last Breakdown^, Looking War, Fire, Australian Way, Good Ol’ Days, As I Am^,
Heartbreaker. Bis: If You Wanna Get Loud (Come To The Show), Freaking Out Load^.
Majoritatea se regăsesc pe cele două albume oficiale lansate de Laura
Cox Band în 2017, Hard Blues Shot, respective în 2019,
Burnin’ Bright^.
Kirk Fletcher este un celebru chitarist, cântăreț și compozitor american
de blues, născut pe 23 decembrie 1975. Este deosebit de apreciat de fani şi de criticii de specialitate. A
fost nominalizat de cinci ori la Blues Music Award și o dată la British Blues
Award (în 2015). A cântat cu multe nume celebre din lumea bluesului, Big Pete, Joe Louis Walker,
Mike Zito, The Hollywood Blue Flames, Joe Bonamassa și a fost chitaristul principal al celebrei trupe
texane The Fabulous Thunderbirds (între 2005 - 2008). Kirk
Fletcher Band a închis prima seară a festivalului Blues
Con-Fusion de la Suceava în 2018. A lansat cinci albume de studio și un album în concert. Cel mai
recent album, My Blues Pathway a fost lansat în septembrie 2020 la casa de discuri Cleopatra
Records şi îi are invitaţi pe Charlie Musselwhite şi Josh
Smith. Recitalul Kirk Fletcher a conţinut compoziţii propria, piese
instrumentale, multe dintre ele promovând noul album, My Blues Pathway*. Lista este următoarea: D
Is For Denny*, Funnybone, Gotta Right, Sad Sad Day, No Place To Go*, Shuffle, Ain't No Cure For
The Downhearted*, Struggle For Grace* & The Thrill Is Gone cu Lars
Kutschke invitat, You Need Me, I'd Rather Fight Than Switch* cu Sax
Gordon invitat, Slow Blues cu Sax Gordon invitat, Two Steps
Forward, El Medio Stomp, Two Bear, Rockwithme. Din trupa lui Kirk Fletcher au făcut
parte trei muzicieni de mare ispravă: redutabilul basist Kris Jefferson (a cântat cu
Popa Chubby, Big Ed Sullivan, Neal Black, Meena Cryle & The Chris Fillmore Band – pe care o
să o vedem la Sighişoara pe 11 septembrie 2021), Fabrice Bessouat la baterie şi
Damien Cornélis la claviaturi.
“My Blues Pathway is an album about celebrating the music that got me so excited about
playing the blues from the beginning of my career and the musicians that inspired me. My path led me straight back
to the Blues.” (Kirk Fletcher)
A fost preferatul meu din line-up-ul acestei ediţii. M-am bucurat de prezenţa lui
la jam session în ambele nopţi. Cântă cu o naturaleţe de invidiat şi vocea sa, suficient de
abrazivă pentru unele urechi fine, a fost de departe portavocea acestui stil muzical născut din suferinţă şi
opresiune. El a dovedit profesionalism şi modestie, cântând cu toţi invitaţii serii, urcând pe scenă de
fiecare dată când a fost chemat de artişti sau strigat de public. De fapt, ar trebui să spun,
invitaţi-surpriză, fiindcă ei nu se regăsesc în programul festivalului şi mă gândesc serios ce
s-ar fi întâmplat dacă organizatorii ar fi ales o locaţie mai spaţioasă, de exemplu locaţia
Oktoberfest 2021, ce se desfăşura în acelaşi timp în Braşov. În cea de-a doua noapte, locaţia a
devenit neîncăpătoare, după miniprogramul LK Band, gazda locaţiei, şapte voci feminine şi masculine
de culoare „au pus stăpânire” pe mica scenă a pubului irlandez, ei ridicând întreaga audienţă de pe scaune şi
dansând fără astâmpăr, clubul devenind un autentic flashmob creat ad-hoc, pe ritmuri de
blues, funk, rock, rap şi reggae, atât cât a fost posibil
din partea autorităţilor. Am gustat din plin această extrem de plăcută atmosferă, ce îmi amintea de
nesfârşitele seri de la Big Mamou, acum alături de ginerele meu, bucurându-ne de ospitalitea pubului
şi de rezervarea din timp a mesei de către Attila G. Pilbáth, binecunoscutul organizator al festivalului de
blues de la Tuşnad. Întreg Jam Session-ul a fost un eveniment în sine. Cei prezenţi pot confirma:
LK Band, Kirk Fletcher,
Sax Gordon, Kris Jefferson,
Sabine Pyrker, Berti Barbera,
Vetró B. Sebestyén András, Ionuţ „Yokko” Constantin, Cătălin
Toader, Vlad Popescu, Klara Welkens, Relu Călin,
Horea Horea, Vlad Ferariu. Trupa rezidentă LK Band a făcut cu
greu faţă asaltului de muzicieni dornici să intre la jam session, dar scopul a fost
atins. Publicul a venit pentru petrecerea de după concertele oficiale şi a primit câte un show, în
ambele nopţi, demn de toată aprecierea noastră.
Îi mulţumesc lui Genu ARISEANU, pentru excepţionalele mărturii fotografice
pentru posteritate. Îmi ia cel puţin două ore să selectez din fotografiile primite de la el, toate sunt
încântătoare şi cu greu mă pot hotărî pe care să o alătur cuvintelor mele! Sper să îi facă plăcere şi să fie tentat
de prima mea ediţie a festivalului de blues de la Bucureşti din octombrie! Eu îl invit oficial pe această cale!
GENU este şi un serios organizator de festival de blues, nu departe de Braşov, în comuna Sânpetru, în 20 şi 21
august 2021, desfăşurând-se prima ediţie. Însă despre acesta şi următorul festival de la Sighişoara, vă voi informa
în următoarele cronici.

Cea de-a doua zi la care am fost prezent la Braşov, 4 septembrie 2021, mi-a prilejuit revederea
cu Sax Gordon Beadlejuice, pe care îl cunosc de la Brezoi (vezi
interviul aici) şi cu care am petrecut multe clipe plăcute şi la jam session-ul
serii. Acelaşi suflet afectiv, aceeaşi zbenguială destoinică, pe scena mare sau pe scena mică de pub, un
însufleţitor partener de distracţie pentru toţi colegii de breaslă. A fost acompaniat cu mare profesionalism de
LK Band, cu care a participat la petrecerea de jam session. Seara a doua a
festivalului s-a încheiat cu un concert de aleasă ţinută artistică susţinut de celebra artistă britanică,
Dana Gillespie, acompaniată de impresionantul pianist Joachim
Palden (co-fondatorul legendarului grup austriac, Mojo Blues Band) şi rafinata bateristă,
Sabine Pyrker. Un show fin, deosebit de agreabil, împănat cu poveşti din viaţa adevărată a
artistei, care a avut o existenţă activă în turnee, distrându-se cât de mult a putut. Un excelent portret
realizează Ioan Big, artizanul din umbră al restartului braşovean, în recenzia
din voiajul de la Viena de acum 8 ani. Anexez lista de piese, scrisă chiar de Dana
Gillespie şi păstrată cu sfinţenie de melancolicul prezentator al festivalului, Berti
Barbera, după cum îl rugase însăşi marea artistă. Iată setlist-ul în cauză: Big Boy,
Experienced, King Size Papa, Guilty, Come On, Your Mind Is On Vacation, My Man Stands Out, St. Louis Blues,
Drinkin’ Wine, My Man Is Gone, Hot Stuff, Ugly Papa, No One, A Lotta What You Got.
Am lăsat la urmă cea mai plăcută surpriză de pe scena principală a evenimentului,
Mădălina Pavăl Live Orchestra, o fericită simbioză între folclorul tradiţional şi
muzica clasică. Remarc din start, compoziţia Mădălinei, Vino pân' la București, ce mi-a adus aminte de spiritul Mariei Tănase.
Mădălina este o artistă modestă şi fără emfază, o cântăreaţă admirabilă şi o excelentă compozitoare, care
preaslăveşte tradiţia românească, originile, folclorul, doina şi dorul.
„...Orezul este folclorul şi pilaful este muzica populară. Şi atunci alegi cumva. Mie-mi
place să mănânc orez bun.” (Mădălina Pavăl)
Lauda mea sinceră se adresează întregii orchestre: Mădălina Pavăl – voce,
Alexei Turcan - acordeon și chitară, Raluca Stratulat - vioară,
Ioana Turcu - flaut, Cristian Chirodea - tobe, Lucian
Naste - chitară, Alex Corlan - bas, Diana Ciudin - vioară, Sarah
Andreescu - vioară, Larisa Retegan - violă, Mihail
Grigore - violoncel, Iacob Artin Panighianţ - contrabas şi Alice
Hristodor - harpă.

Setlist excepţionalului lor concert a cuprins următoarele piese: Intro – Câteodată; Dorule
tu ştii ce ştii; Nu te supăra; 100 de ploi; Luna; Tot de dor; Lumina şi dorul; Cântă-mi doina; Vino
pân’ la București; Ieşi, soare!
Închei cu regretul că nu am putut participa la cât mai multe din evenimentele festivalului, în
special la cele din (noua) Piaţă Brassai, unde susţineau concerte artişti români din sfera bluesului, să
îi numesc pe: Nightlosers, Fernet Blues Company,
Berti Barbera & LK Band. Mulţumim Braşov, revenim pentru a zecea ediţie în
2022!

Radu Lupaşcu 6 septembrie 2021
Foto: Genu Ariseanu
Blues la poalele Ţurţudanului
Prima zi a festivalului de blues de la Brezoi a avut de toate. Vreme numai bună de festival,
public dedicat, cât se poate de numeros pentru o zi lucrătoare, oameni frumoşi, muzicieni cu ştaif, tinere talente de remarcat, emoţie, dans şi antren, bună
dispoziţie, relaxare şi bun simţ muzical, sunet bun şi foarte bun, în fine, excentricităţi vocale
necontrolate. Remarc de la început, buna organizare a tinerei echipe coordonate de Mihai Răzvan
Murgescu şi discreţia personalului de securitate şi pază asigurat de Jandarmeria
Română şi Poliţia Locală. Situat într-un cadru natural de poveste, Brezoiul nostru şi al
lumii (cu toţii sperăm să mai prindem o ediţie internaţională de succes, aşa cum a fost în 2019) ne-a oferit o
seară de iulie încântătoare. Pentru cei mai mulţi dintre noi a fost a treia revenire pentru muzica de blues de
la poalele Ţurţudanului, o stâncă celebră din lumi fantastice, zugravită admirabil în pasteluri cromatice de
celebra pictoriţă Angela Tomaselli.
Jimi Laco and Friends a deschis porţile festivalului cu un setup energic,
antrenant, care ne-a purtat printre coveruri mai puţin auzite prin festivalurile de la noi, compoziţii celebre
scrise de Albert Collins, Robert Cray şi Muddy Waters. Este cât se poate de adevărată şi reală, definiţia dată
de Hanno, prietenul şi colegul său din trupa Nightlosers: „Jimi El Laco este asul de treflă al
bluesului românesc!” O componenţă de adevărat supergrup, din care au făcut parte cinci muzicieni cu
personalitate ai scenei româneşti: destoinicul nostru pianist - Vlady Cnejevici, Paul
Negoiţă – una din cele mai puternice voci ale României, Ovidiu Condrea şi
Vlady Săteanu – cea mai furtunoasă secţie ritmică din bluesul românesc. Le urez mult
succes şi performanţă de lungă durată în noua formulă.
Senzaţia serii s-a numit Bluemans şi ne-a oferit prilejul de-a admira noul val al
tinerilor bluesmani de la noi, adică: Alexandru Cişmaru – chitară şi voce, Alin
Neagoe – chitară bas, Alexandru Matei – claviaturi, alături de ei
aflându-se, excepţionalul profesor al percuţiei, Adrian Tetrade. Aşteptăm cu nerăbdare primul
lor album, anunţat pentru septembrie, ce va include doar compoziţii originale. Remarc din acest concert, un
cover special, bine simţit şi cântat, Don’t Believe A Word, compoziţie Phil Lynott,
celebra voce a trupei irlandeze Thin Lizzy (album Johnny The Fox, 1976), interpretat cu
multă sensibilitate şi abilitate chitaristică.
Trioul AXiS nu se dezminte. Aceeaşi dinamică şi energie
molipsitoare, chitară şi secţie ritmică nimicitoare, spirit liber nonconformist şi acea vie revoltă
blues-rock din tot bluesul românesc. Trioul AXiS este format din
excepţionalii muzicieni: Silviu Dan Iliescu - voce şi chitară, Dejan
Kotarčić la chitară bas şi Ranko Varga la tobe. Pentru show-ul de la
Brezoi, AxiS a invitat pe scenă două voci feminine de excepţie,
Maryliss şi Andrada Creţu, care au scos în valoare piesa Good Things, cu o vibraţie de autentică baladă rock (la claviaturi a fost
invitat Cosmin Farcaş). Acest hit ar trebui să ajungă cât mai rapid în setlisturile radiourilor de la noi! Bravo
AXiS!
A patra trupă a zilei a fost Canaf & Excentric Blues
Band. Vocea, abracadabrantă. Trupa, de certă valoare! Merită amintită: Răzvan Boroda -
clape, Lucian Romanescu – chitară electrică, Eugen Toboș – chitară
electrică, Andei Hâncu la baterie şi Codrin Vieriu la chitară bas.
NIGHTLOSERS a încheiat apoteotic seara de joi şi a dat tonul la
joc şi relaxare. Vioara lui Jimi El Laco a armonizat ritmurile
bluesului ardelenesc, de ei inventat şi exportat în toată lumea.
Naşu Purcărin a oferit lecţii la dans, tobe şi... porci. Péter
Attila - a doua vioară, dar şi inginer de sunet, a făcut ca regia scenică a lui Hanno să se vadă şi
audă pentru cei de acasă, privitori pe FB. Géza Grunzó a cântat, imitat şi intonat
la claviaturi tot fundalul sonor pe care-l poate oferi folclorul românesc, unguresc, evreiesc, iar basul lui
Luci Ştain Pop a întregit excepţionala secţie ritmică a trupei. Un recital
extraordinar, care se putea încheia fără bisurile cerute de public, din cauza excesului de zel al omului de la
sunetul general, care s-a grăbit din prima secundă să bage altă muzică şi era cât p-aci, să strice buna dispoziţie
şi periniţa lui Hanno Höfer, muzicianul de frunte al bluesului românesc.

Ar trebui să închei grabnic minicronica mea, în tonul pleonastic al zilei, cu un „aplaud enorm
de mare”, însă nu vreau să-mi răcesc relaţiile pe viitor şi doresc să vă împărtăşesc câteva impresii din cea de-a
treia zi de festival, despre cele trei trupe pe care le-am putut „prinde” pe viu, în minivacanţa mea din paradisul
mălaian.
Mai întâi, The Southern Cockroaches, craioveni de ispravă, pe care i-am văzut şi auzit
pentru prima dată live. Ei sunt: Bogdan ”The Bearded Man” Miscoci – vocal,
Dorian "Mr. Lazy Red" Roşu - clape, Tiberiu "Big Daddy"
Simniceanu – chitară, Vani ”The Teacher” Răzvan - chitară bas, Edy
“The Hat Man” Oprea – chitară acustică, Vali Vătuiu – tobe. Un captivant
recital “The Southern Cockroaches… roasted in blues…”, bine apreciat de publicul brezoian.
Fiindcă am amintit mai devreme de acest paradis mălaian, să menţionez câteva minuni naturale ale
zonei şi cele două mănăstiri vizitate, unicate aşezări monahale. Mănăstirea de maici
Bistriţa – ctitorie a boierilor Craioveşti, datând din jurul anilor 1490. De aici se
pot vizita Cheile Bistriţei, cu cel mai îngust canion de calcar din România, din comuna Costeşti, judeţul Vâlcea, ce fac parte din Parcul Naţional Buila – Vânturăriţa, foarte
spectaculoase şi sălbatice, cu peste 22 de peşteri, cele mai celebre fiind: Peştera
Liliecilor şi Peştera Urşilor. Un traseu pe care l-am parcurs doar pe jumătate. Tot de
măicuţe este şi Mănăstirea Arnota – zidită de Matei Basarab, domnitorul Ţării
Româneşti (1632 - 1654), în urma unei promisiuni făcută lui Dumnezeu, atunci când i-a salvat viaţa în acest
loc, pentru a scăpa de turci -, este supranumită Mănăstirea dintre vulturi, ne-a oferit
cea mai frumoasă panoramă pe care am văzut-o în munţii Carpaţi. Ea se află la altitudinnea de 840 m şi se
ajunge printr-un sinuos drum forestier până la cariera de calcar şi apoi pe astfalt până în curtea mânăstirii,
ce între anii 1948 - 1949 a fost loc de refugiu pentru un grup de partizani din rezistenţa anticomunistă.
O foarte frumoasă excursie din această călduroasă minivacanţă - combinată şi cu două escapade
bluesistice -, am petrecut-o împreună cu Ondine, Claudia, Flori şi Til pe Valea Latoriţei.
Considerată de mulţi localnici cea mai frumoasă şi sălbatică zonă din România, aceste chei ce poartă numele
unei ciobăniţe, Latoriţa, mult dorită de haiducul Lotru, adăposteşte câteva cascade, dintre care cele mai
spectaculoase sunt Apa Spânzurată şi Cascada Verde (sau Cascada
Borogeana), două lacuri (de acumulare) Petrimanu şi Galbenu şi multe peşteri. Valea are o lungime de 25
de kilometri şi este de o frumuseţe nemaîntâlnită la noi. Este cel mai frumos canion din România, cu vegetaţie
luxuriantă (jnepeni, bujorul de munte, bulbucii de munte, angelică, floarea de colţ), stânci supranaturale,
sculptate de apa Latoriţei şi un aer uimitor de tare şi curat.
Într-una din fotografiile postate lângă relatarea mea de concediu, găsiţi o reclamă a unor cărţi
de joc cu instrumente muzicale. Este vorba de Muzicando primul joc de societate educativ creat
și produs în Maramureș, cu autori maramureșeni. Se prezintă ca un set de 56 de cărți de joc, cu ilustrații
originale ce conțin 49 de instrumente muzicale (oboi, cobză, flaut, ţambal, contrafagot, toacă, vioară, bucium,
balalaică etc.) și figurile a șapte nume ilustre din muzica clasică (Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus
Mozart, Frédéric Chopin, Guido d’ Arezzo etc.). Ilustrațiile din Muzicando au fost realizate de
Cătălin, un artist ce-a terminat facultatea de grafică și design, care locuiește la Cluj și are un atelier de
ceramică. A apărut totodată şi “Școala Muzicando”, o altă campanie care își propune să instruiască
elevii de gimnaziu în regulile jocului, urmărindu-se educația prin joc. Sper că veţi accesa linkul de mai sus şi
vă veţi îmbia copiii să se joace cu Muzicando!
Primele două trupe ale zilei de sâmbătă au fost Midnight Buzz şi Green
Onions Experience, însă doar despre a doua am auzit şi m-am convins pe pagina FB de
buna lor alegere. Sunt patru tineri frumoşi şi cu siguranţă îi voi vedea pe viu curând.
Marcian Petrescu & The Night Train care este, de fapt, Trenul de
noapte, a dat măsura valorii unei adevărat cómbo de blues. Am prins întreg recitalul şi
ne-am bucurat de magia muzicuţei şi competenţa membrilor trupei. Locomotiva: Marcian
Petrescu – muzicuţă şi voce. Garnitura Trenului: chitară electrică - Mihai
Alexandru Tacoi, tobe - Vali Vătuiu şi Matei Pușcaru la
chitară bas. Trenul de noapte este prima trupă de blues de la noi care s-a exprimat în limba
română, tematica pieselor fiind asemănătoare celei din ţara de origine a bluesului.
Alex Calancea Band este un grup de etno-fusion din Republica
Moldova, însă cu tot respectul pentru valoarea evidentă a liderului şi profesionismul trupei, nu înţeleg de ce au
fost aleşi să închidă seara de SÂMBĂTĂ a unui festival de BLUES!? Cum la fel, nu înţeleg de ce au avut loc
în festival stonerii Roadskillsoda şi nu a fost invitat Vali Răcilă? Şi dau numai
acest exemplu.
Dacă am judeca după renumele şi valoarea trupelor din prima şi ultima zi de festival, am
conchide că, motivul principal pentru care au fost astfel juxtapuse este strict unul comercial şi nu unul de
partizanat lacom, infam (biletele de joi şi sâmbătă au costat 50 lei/seară, iar restul 70 lei/seară!). Dar
fiindcă toţi ştim că joia este zi lucrătoare, iar duminica una de relaxare, calitatea şi bunul lor simţ
muzical a salvat festivalul şi l-a întărit pentru viitor. Fanii bluesului pot aprecia singuri distribuţia
trupelor reprezentative pentru bluesul românesc. În ultima zi ne puteam delecta cu: Foxy Lady Band;
Berti Barbera & Nicu Patoi; Florin Giuglea Group; StonesFree - Ochescu /
Tomaselli / Clopo; AG Weinberger. Dar nu a fost să fie! Pentru mulţi dintre noi, cinci trupe pe zi de urmărit,
de calibrul celor recomandate de mine, este deja (prea) mult. Trei erau suficiente. Saturaţia te cuprinde când
nu te aştepţi şi bucuria poate deveni oboseală. Trebuie ajutate trupele româneşti şi susţinute prin toate
mijloacele mass-mediei, însă puţină chibzuinţă nu strică nimănui. Mai ales când vorbim de un act de cultură
muzicală, cum sunt bluesul şi jazzul.
Un prieten, pe care îl cunosc din primele ediţii ale festivalului de blues de la Sighişoara,
Vio Mor, mi-a relatat despre excepţionalul concert al lui Totu
Rareş din ziua de vineri, 23 iulie 2021. Din păcate, recitalul Rares Totu's Midnight Sun
feat. Aminda a avut loc noaptea de la ora 1 la 3 şi puţini au mai rezistat. Circa
60 de fani ai bluesului s-au bucurat pe viu de incursiunile chitaristice ale lui Rareş
şi de admirabila voce a Amindei (trecută greşit pe afişul festivalului: Said Amide). Nu înţeleg cum de s-a
putut întâmpla asta la un maraton de blues cu o reclamă bombastică: „Artiştii cu
cea mai mare rezonanță din lumea Blues-ului românesc se reunesc la o ediție specială a Open Air Blues Festival
Brezoi: 3.5 RO Edition! Feeling şi calitate specifice pentru #Brezoiul Lumii! 21 de
formații ȋn 4 zile fascinante:
22 – 23 – 24 – 25 iulie,
la Summer Camp Brezoi.”! Nu ştiu cine este Gânditorul din spatele acestui
„concept” de festival de blues, în general, bine organizat şi cumsecade promovat. Sper ca toţi cei implicaţi
în lumea spectacolului să înveţe din aceste greşeli şi să poată coordona pe viitor cu simţ de răspundere
aceste momente unice din viaţa noastră, a tuturor participanţilor cu bilete plătite (respectiv, cu teste
efectuate la faţa locului – adică la Spitalul Orăşenesc Brezoi, la o distanța de
fix 829 m de Summer Camp Brezoi, iar prețul unei testări a fost la fel ca la Tuşnad
Blues Fest, 40 lei. Corect!). Starea pandemică a schimbat lumea şi a deteriorat relaţiile interumane.
Personal, sunt tachinat de multe ori de prietenii vaccinaţi care nu pot înţelege că vaccinarea este un drept
şi nu o obligaţie sau datorie cetăţenească, cum mi s-a sugerat fără temei. În fine, sper ca următoarele
spectacole de la Brezoi cu Beth Hart să aibă loc (fără incidente!) şi cred că veţi veni
în număr cât mai mare să vă bucuraţi de o artistă de geniu. Cu a sa unică voce, Beth a cucerit fanii artei
sunetelor şi i-a scos din bârlog pe toţi cârcotaşii de serviciu... Mulţi s-au convins că pentru a simţi şi
trăi MUZICA este necesar să fii Prezent! Veniţi alături de noi într-una din cele 5 (cinci) zile de
concerte unice, Beth Hart - High Five,
Romania! şi veţi fi mai veseli, mai buni, mai liberi, probabil, cum nu aţi fost
niciodată! Live Music Summer Camp Brezoi 2021 ne oferă acest spectacol unic, limitat la un număr
zilnic de 2.000 de persoane în 12, 14, 18, 20, 22 august 2021. Detalii: fb.me/e/FP4bpVNs; Bilete: aici.

Radu Lupaşcu 28 iulie 2021
Foto: Radu Lupaşcu (1, 4, 6, 7, 8, 9), Mihai Croco
Manea (2), Radu Birişteică (3, 5, 10), Ioan
Ciobotaru (11, 12), Genu Ariseanu (13).
Tuşnad Gastro Blues Fest, ediţia a doua, tot (mai)
pandemică
Un festival de blues pus la grea încercare de impulsiva stare pandemică. Accentuez grea,
fiindcă desfăşurătorul evenimentului a fost modificat din mers, ca urmare a restricțiilor de călătorie din UK,
headlinerii inițiali ai zilelor de 19 si 20 iunie, Marcus Bonfanti şi Mud Morganfield, au fost nevoiți să-şi
anuleze recitalurile, dar și-au exprimat dorința și disponibilitatea de a participa la ediția următoare, când
organizatorii (şi publicul!) speră ca totul să revină la normal. Trebuie să remarc, din startul cronicii mele,
curajul şi devotamentul organizatorilor, Attila, Magda, Claudiu, Alex, Zozó, Levi, Csaba, Ferkin, Jojo, Camelia,
Mihai, Şoni, Baştanu, Zsolt, dar și al mulțor altor truditori ai departamenteor, sunet, video şi fotografie, care,
în ciuda tuturor interdicţiilor şi intemperiilor, au dus la bun sfârşit, a doua ediţie a TUŞNAD GASTRO BLUES
FEST, un excelent eveniment gastro-muzical inițiat de Organizația GeoEcologică ACCENT, în colaborare
cu Primăria Băile Tușnad.
Anul acesta a participat un public mult mai numeros decât la prima ediţie, vaccinat sau testat,
dar cu mare dragoste pentru blues (şi pentru trupele româneşti de blues!) şi nerăbdător să testeze oferta
gastronomică a zonei. Acest unic concept, în care muzica live s-a împletit armonios cu arta
culinară, a fost o bucurie pentru vizitatori şi reprezintă (deja) o atracţie pentru (toţi) fanii
bluesului. Băile Tuşnad vor deveni o ţintă şi un reper de bun-gust pentru turismul românesc, chiar
dacă pericolul contactului (faţă în faţă) cu temutele urside este iminent. Pentru noi, locatari ai
complexului Fortuna Eco Boutique, a devenit o certitudine în acest an, însă sunt convins că această
situaţie poate fi deturnată în folosul vilegiaturistic al zonei şi sper că NU se va rezolva prin exterminarea flămândelor mamifere.
(Re)amintesc obiectivele ecoturistice din Băile Tuşnad şi împrejurimile sale: rezervaţia naturală
protejată Piatra Şoimilor, singurul lac vulcanic din sud-estul Europei - Lacul Sfânta Ana,
Tinovul Mohoş, Mlaştina Borşaroş, sute de izvoare de ape minerale pentru băut și îmbăiat,
observatoare de urs realizate de unul dintre cei mai renumiți fotografi de natură din lume, locul unde s-a
reîntors și castorul (Castor fiber), tururi culturale pentru vizitarea bisericilor fortificate -
vechi de sute de ani, simboluri ale culturii secuiești, multe alte activităţi de recreere activă (drumeţie,
plimbare pe două roţi, plimbare cu căruţa trasă de cai, zbor cu parapanta în tandem, rafting şi
kayaking pe râul Olt, călărie pentru începători şi avansaţi etc.). În cele ce urmează, voi rememora
fiecare recital din festival, pe zile, aşa cum au fost ele petrecute în locaţia festivalului, terenul de
fotbal, Băile Tuşnad, un cadru natural de poveste, care s-a cuibărit deja în sufletul fanilor de
blues şi nu numai. Omul sfinţeşte locul!
Prima seară
O reuşită. Nici măcar ploaia din prima seară a festivalului de blues de la Tuşnad nu a
tăiat publicului buna dispoziţie. În scurt timp, am devenit participanţi la propriul nostru Woodstock, cu
încălţămintea plină de tină, cu invocarea zeului păcii şi al libertăţii de exprimare, cu muzica fără de hotar
spiritual. A fost o atmosferă răcoroasă şi umedă, însă curată, nepoluată şi cu armonii care te încarcă mental, în
mod pozitiv.
Watzatka Robert a avut bucuria, pe care ne-a transmis-o şi nouă, de-a deschide
ediţia a doua a festivalului de la poalele Stâncii Şoimilor. Quartetul
Watzzy este compus din: Watzatka Robert - voce şi chitară,
Ciprian Dragomir la chitară bas, Mihai Nedea la claviaturi şi Sütő
Ákos la baterie. A fost un recital convingător, pe alocuri chiar surprinzător de original, mai ales
prin compoziţiile proprii, însă, doar prin repetiţii stăruitoare şi printr-o bogată activitate concertistică
cred că se pot expune (mult) mai elocvent şi pot dobândi un tonus energic entuziast.
În timpul recitalului George Baicea Blues Band ploaia s-a oprit şi a
oferit publicului cadrul propice pentru relaxare şi dans. Cum era de aşteptat, trioul
GBBB, format din George Baicea la chitară, voce, Cătălin
Răsvan la chitară bas şi Nicu Georoiu la tobe, a animat audienţa şi a scos în
evidenţă remarcabile momente de virtuozitate şi dinamică power blues rock. Pentru cine nu-i cunoaşte,
trebuie menţionat faptul că acest valoros power trio s-a bucurat de succes în cadrul unor festivaluri
importante, precum: Festivalul Internațional de Blues București, Festivalul Internațional de Jazz
Brașov, Jazz Recall Festival din Cluj Napoca, Gărâna International Jazz Festival, Târgul
Internațional de Arte Vizuale București, dar și în cadrul concertelor de deschidere în faţa unor mari
artişti ca: Coco Montoya, John Hammond, Eric Sardinas sau Steve Vai! George Baicea este unul
dintre cei mai talentaţi chitarişti români din ultimii 20 ani. A învăţat mult, a progresat şi a convins! Sunt
mândru să mă aflu de la început prin preajma sa şi fac tot posibilul să ajung la (toate) concertele sale. A
făcut senzaţie la un festival de blues de la clubul Big Mamou, în deschiderea concertului
Stranzinger & Acoustic Brothers, invitaţi de seamă din Austria. În primul meu proiect
Romanian TRIBUTE to Jimi HENDRIX este prezent cu două piese: Red House şi The Wind Cries
Mary. Atitudinea şi înaltul său profesionalism au ridicat o ştachetă care va fi greu de depăşit de alţi
urmăritori. GEORGE BAICEA, născut pe 15 mai 1961 în Bucureşti, familiarizat cu chitara de la 14 ani, a fost
fascinat de muzica lui Jimi Hendrix, motiv pentru care se dedică bluesului. Debutul s-a petrecut pe 21
decembrie 1992, alături de Alexandru Andrieş, la Teatrul Lucia Sturza Bulandra, ca invitaţi ai lui Valeriu
Sterian în concertul de lansare a albumului S-a votat Codul Penal. Trioul
GBBB este activ pe scena multor cluburi bucureştene de muzică
live, din păcate, din ce în ce, tot mai puţine. Consideraţia managerilor noi de club pentru
muzica live şi pentru publicul care participă la astfel de concerte este
deplorabilă.
"Să ai un asemenea band aici, e pe cât de frustrant, pe atât de magistral!”
(George Baicea)
Au urmat Grunting Pigs, un surprinzător proiect duo de blues
acustic, format din excepţionalii muzicieni, cântăreţul şi compozitorul Mátyás
Pribojszki (alias JUMPING MATT) și vechiul său prieten, uimitorul chitarist Ferenc
Szásztz. Ei l-au avut invitat pe AG Weinberger, experimentatul nostru chitarist de
talie internațională. Un sunet unic, de bun gust şi mult divertisment! Am fost în backstage şi le-am
cumpărat cel mai recent album, ales după copertă şi mesajul ei jovial, Having A Party. Nu m-am
înşelat! Este reconfortant şi induce buna dispoziţie. Un album bun pentru vremuri grele. A fost lansat pe 4
iunie 2020, şi include piese clasice de blues, mai mult sau mai puțin cunoscute, dar și compoziții originale,
Grunting Walks, Dog Without A Bone, Fat Mama Boogie. Pe acest album sunt invitaţi
doi artişti americani, Bill Barrett şi „Lazy” Brad Lewis şi un austriac, „Sir” Oliver Mally,
binecunoscut publicului bucureştean din clubul Big Mamou. Profesionişti, însă ironici, Porcişorii
grohăitori ne-au cucerit pe deplin. Au creat o atmosferă de sărbătoare a bluesului, iar noi ne-am amuzat din belşug de aceasta, prin dans şi chiote de bucurie. Fusesem
„avertizat” de prietenul Laci (Farkas de la Quo Vadis) de neobişnuita lor expresie sonoră şi de
excelenta conştiinţă profesională. Printre preferaţii lor se află mari nume ale muzicii blues şi
soul, Jimmy Reed, Arthur Big Boy Crudup, Washboard Sam, Mance Lipscomb, Sam Cooke, Smiley
Lewis, dar şi un sensibil cantautor austriac, Ripoff Raskolnikov aka Ludwig (Lutz) Knoglinger, „adoptat” de
prietenii bluesului din ţara vecină. Un recital de neuitat pentru fanii bluesului.
”Matyas is an impressive virtuoso harmonica player and has an original style. He also
has a very nice singing voice, and his band kicks the ass of many US bands!" (Rick Estrin)
La reuşita deplină a primei seri a contribuit headlinerul BLUESCORE,
un formidabil trio de sinteză inteligentă a bluesului cu jazzul, funkul şi rockul. Mulţumim Liviu
Pop (baterie), Raul Kuşak (orgă Hammond originală!) şi Hanno Höfer
(chitare electrice, voce) pentru minunatele clipe de improvizaţie şi pentru inspiraţia de-a invita pe scenă,
în finalul show-ului lor, pe Dave Fields, un redutabil chitarist american, care a lucrat cu
nume mari ale industriei muzicale, precum U2, Aretha Franklin, The Drifters, Lenny Kravitz,
Sean Lennon sau Hubert Sumlin. Ei ne-au purtat în lumea fanteziei muzicale de fuziune, am dansat şi fredonat,
vechi hituri într-o haină complet nouă, de aleasă îngemănare între blues şi jazz, între blues şi funk, între
blues şi rock. Întotdeauna, sunetul Adevărat al orgii Hammond a (ră)sunat dominator din fermecatele
mâini ale lui Raul. Bogata sa experienţă profesională, dublată de o vastă cultură muzicală, face din intervenţiile sale solistice un regal interpretativ ce asigură succesul acestui formidabil
Trio în orice colţişor cultural din România. Influenţa benefică a unor mari muzicieni, din păcate,
dispăruţi prematur, este vorba de Jon Lord şi Keith Emerson, a dezvoltat în muzicianul Raul
Kuşak o joacă creativă inteligentă, capabilă de-a genera felurite sunete atât ca intensitate, dar şi
de coloratură expresivă. Compoziţiile sale sunt mărturii ale acestei experienţe profesionale începute cu mulţi
ani în urmă la Casa Pionierilor din Zalău. Raul Kuşak va fi prezent la Gărâna
Jazz Festival pe 14 iulie la Biserica Romano-Catolică din satul Văliug, pentru un recital solo
pian.
Aşadar, un zălăuan, un timişorean şi un american, cei trei magi de la BLUESCORE,
au încheiat un turneu de mare succes de 13 oraşe în 15 locaţii diverse. Pentru numeroşii lor dedicaţi fani să
le eternizăm aici: 11 Club Live – Câmpina; 12 Rockstadt – Braşov; 13 Amfiteatru Parcul
Central – Zalău; 14 Bistro Blues Café – Oradea; 15 L’Autre Café – Cluj; 16 Music
Hub (show plus clinic/Q&A) – Cluj; 17 Atrium – Sibiu; 18 – 20 Tuşnad Gastro Blues
Festival; 21 Quantic – Bucureşti; 23 Club No Limit – Buzău; 24 La Liman –
Tulcea; 25 Savarin – Bacău; 26 Sânpetru, BV – Curtea Bisericii Evanghelice; 27 Open
Stage/Summer Camp – Brezoi; 28 Green Hours – Bucureşti; 29 Green Hours – Bucureşti. Am
fost prezent şi la Bucureşti, pe 28 iunie 2021 - această zi fiind de fapt, un bonus pentru fanii ce nu au mai
prins bilete în ultima zi de turneu -, şi vă pot mărturisi că au cântat cu exuberanţă şi profesionalism
intimidant pentru orice invadator al bunului-simţ muzical! Ne-au răsfăţat (mai mult) cu compoziţiile proprii,
ce se vor regăsi pe primul lor album, promis a fi lansat în toamna acestui an şi însoţit de un turneu naţional
de promovare.
A doua seară
Încă o reuşită. O seară cu trei recitaluri incendiare, deschise de un duo acustic,
Blue Monday Ministers, un proiect de arheologie lansat acum 13 ani de
Cătălin Tzetze Rădulescu (voce, muzicuţă, fierăstrău, drâmbă vietnameză damoi, kazzo), un
artist plastic pasionat de rădăcinile bluesului şi ai săi întemeietori. Alături de vocalistul, muzicuţistul şi
chitaristul Andrei Rotariu (cu a lui minunată chitară Acoustic Archtop Collings
AT16), cunoscut membru fondator al trioului Soul Serenade, Blues Monday
Ministers au cântat onest şi fără emfază, piese celebre din arhiva de aur a bluesului, cum ar
fi: I'm a Rattelsnakin' Daddy (1935) a celebrului Blind Boy Fuller, Buddy Bolden's Blues a
pianistului şi vocalistului Jelly Roll Morton, Shake It and Break It (But Don't Let It Fall
Mama) compusă în 1930 de Charlie Patton, Father of The Delta Blues, apoi I'm A King
Bee, compusă de Slim Harpo în 1957, şi să nu uit să menţionez, Summertime, varianta Billie
Holiday, scrisă de George Gershwin în 1935 pentru opera Porgy and Bess sau If You Take Me
Back de la Big Joe and His Washboard Band.
Nici ploaia nu s-a lăsat aşteptată prea mult, însă fanii bluesului nu au băgat-o în seamă, fiind
absorbiţi deplin de magia trioului Foxy Lady Band care a avut, în cea de-a doua zi a festivalului de
la Tuşnad, doi invitaţi de aleasă ţinută artistică, Cătălina Beta, o voce feminină de
excepţie din zona jazzului şi, pe valorosul muzicuţist britanic, Giles Robson, ale cărui
incursiuni solistice au ridicat lumea în picioare şi i-au ţintuit în faţa scenei amplasată la poalele
Stâncii Şoimilor.
„He’s a real nice fellow and an excellent harp player.” (Charlie
Musselwhite)
În pauza dintre concerte am stat puţin de vorbă cu Giles şi l-am rugat să ne spună câteva
cuvinte despre România şi trupa cu care a cântat, Foxy Lady Band. De unde eşti originar şi care a fost
prima ta trupă?
„Îmi place să cânt în România (n.r. G.R. a mai cântat la noi cu Bruce Katz, au împreună
un album premiat în 2019, premiul Blues Music Awards pentru albumul acustic al anului, Journeys
to the Heart of the Blues, realizat cu Joe Louis Walker la chitară!), admir aceşti muzicieni, este o
trupă minunată, sunt printre cei mai rafinaţi din ţară şi din Europa în general. E o plăcere deosebită să cânt
cu aceşti profesionişti cu receptivitate foarte bună pentru blues. Este o descoperire pentru mine şi chiar una
dintre cele mai fericite. Sper că nu este prima şi nici ultima dată când voi cânta cu ei. M-am născut
în Jersey, Channel Island (n.r. insulă din arhipelagul Insulelor Canalului Mânecii, dependente de Coroana
Britanică, considerate rămășițe ale Ducatului Normandiei şi sunt situate lângă coasta de nord-vest a Franței).
Cred că prima mea trupă s-a numit King Bee Blues Band, înfiinţată în liceu, la vârsta de 16 ani
şi cu care am câştigat o competiţie locală. Cânt blues de când mă ştiu, acum am 43 şi este uimitor că am
cântat tot mai bine, am evoluat, sunt recunoscător şi mândru că sunt implicat în muzică şi am avut şansa să
cânt peste tot în lumea aceasta. De asemeni, îmi dau seama că nu există graniţe culturale şi că acum ne putem
împărtăşi această mare pasiune pentru blues. Faptul că vorbim aceeaşi limbă între muzicieni de multe
naţionalităţi este îmbucurător şi pentru mine este o experienţă interesantă.” (Giles Robson)
Trioul Foxy Lady Band este fondat de Roxana Stroe,
fiica regretatului baterist constănțean Corneliu Stroe, singura chitaristă de blues și jazz din ţară
absolventă de masterat la Universitatea Națională de Muzică București şi care activează de ani buni pe scena
bluesului alături de dinamica secţie ritmică formată din Cătălin Răsvan la chitară bas şi
Nicu Georoiu la baterie. Remarc la superlativ excepţionala Everything Gonna Be
Alright scrisă în 1959 de Little Walter Jacobs şi acord 5 stele recitalului FOXY LADY
BAND!
Al treilea recital al serii ne-a surprins pe toţi. QUO VADIS,
pur şi simplu ne-a uluit. Power blues de rock de cea mai rafinată sensibilitatea artistică şi din cea mai
vânoasă speţă blues rock. Cred că timişorenii sunt infuzaţi de mici cu palinka şi muzică rock... Trioul
format din Farkas László (chitară, voce, muzicuţă), Kiss Attila (bas, voce) şi
Borbély Szilárd (tobe, percuție) ne-a lăsat cu gura căscată. Quo Vadis este una dintre
formaţiile timişorene cu personalitate distinctă şi a fost înfiinţată în 1991, în formula Farkas László, Farkas
Szilámér, Borbély Szilárd şi Gáspár Zsolt. „Pe vremea aceea, lumea era ’fomistă’,
ca să spun aşa, după muzică bună, tinerii, studenţii, toţi voiam să ascultăm muzica bună, deci era un mare
aflux de muzică de dincolo. Cluburile au început încet – încet să apară, în Timişoara cântam în două – trei
locuri, se făceau mai mult jam-session-uri, unde muzicienii veneau special pentru asta, iar studenţii
participau ca spectatori. Mai târziu, după 1993, am început să mergem la festivaluri, nu aş putea zice că au
fost turnee. Eram şi noi tineri, ni se părea foarte mişto totul, aşa că în România sau afară concertele erau
foarte faine“, îşi aminteşte Gáspár Zsolt, într-un interviu acordat pentru Arta Sunetelor. Prima
„ieşire“ a trupei timişorene a avut loc la Târgu Mureş, unde băieţii au fost remarcaţi şi au primit o
invitaţie de a susţine un concert în capitala Ungariei. În scurt timp, trio-ul timişorean a avut parte de tot
mai multe aprecieri, iar în urma participării la festivalul Top T din Buzău (în 1993!), a înregistrat
o jumătate de vinyl alături de trupa Floare Albastră, editat de singura casă de discuri de pe atunci,
Electrecord. Pe faţa B a vinylului editat în 1995 timişorenii au figurat cu melodiile Blind
Shadow, Dusty Road Blues şi Strange Affair, piese cântate şi în acest excepţional
recital. Doi ani mai târziu, în 1997, Quo Vadis a editat albumul Connect with me, dar pe
casetă audio, materialul fiind înregistrat la casa de discuri Voxstar Studio B. Discul a cuprins nouă
piese şi a avut texte realizate de Cosmin Ţiglar, Mirela Iacob, Zoltan Turi şi membrii formaţiei. După
stabilirea în Canada, Joe Gaspar a fost invitat în 2010 la RBC Bluesfest ca „one man band”,
iar mai târziu a format Joe Gaspar Band. În 2016, odată cu manifestările incluse în Zilele
Culturii Maghiare, trupa QUO VADIS a susţinut un concert de comeback în formula Farkas László,
Borbély Szilárd, Kiss Attila (actor de profesie!) şi Teodor Pop (claviaturi). „Pentru concertul nostru de
comeback am pregătit o serie de surprize. Vom avea patru compoziţii proprii, dar şi piese din repertoriul unor
trupe ca Lokomotiv G.T., Omega, Hobo Blues Band, Syrius sau
Cream. În perioada acestor ani de pauză am întemeiat familii și am «compus» copii. Laci şi Szilard câte
trei, iar din formulele anterioare Joe Gaspar şi Bogy Nagy câte doi, iar Pisti Czifrak unul. În ceea ce
priveşte scena actuală timişoreană. Este cam multă «lăutareală» prin cluburile timişorene, multe s-au
schimbat, blues-rockul nu mai e așa îndrăgit. Noi facem această muzică din plăcere, și astfel a fost
întotdeauna. Nu ne-am luat niciodată după nici o rețetă, am cântat și compus muzică după cum am simțit noi,
influențaţi de muzica blues-rock și jazz-rock de bună factură“, declara Farkas László lui Zoltan Varga
într-un interviu pentru pressalert.ro.
Interpretarea compoziţiilor proprii, Blind Shadow, Mother Of Sorrow,
Strange Affair, Daughter Of The Sea, Weather Report sau a versiunilor după
Cream (varianta la Crossroads a încheiat triumfal incendiarul lor recital!), Livin’
Blues (o excepţională varianta la Black Spider Woman) sau din repertoriul celebrei trupe
maghiare Syrius (1. Hol az az ember? - Unde este acel om? şi 2. Igen, szép volt! - Da, a fost
frumos!), de mare substanţă blues rock, ne-au făcut să-i declarăm câştigătorii ediţiei 2021
Tuşnad Blues Fest. Mulţumim Quo Vadis şi vă aşteptăm la Bucureşti.
Aflat pentru prima data în România, aerodinamicul chitarist american, Dave
Fields, a impresionat cu recitalul trioului său, cucerind audienţa cu un amestec riguros de blues
rock combinat cu funk, jazz şi soul. Show şi dinamică în stil american, cu sclipici şi coregrafie scenică
proprie, însă fără o subtilitate tehnică şi happening original, aşa cum mi-aş fi imaginat. Artistul american,
inclus în New York Blues Hall of Fame, a lucrat cu nume mari ale industriei muzicale, precum
U2, Aretha Franklin, The Drifters, Lenny Kravitz, Sean Lennon sau Hubert Sumlin. El a fost
acompaniat de basistul Tony Tino și de exuberantul toboşar american de origine română,
Liviu Pop. Tony Tino a cântat, înregistrat și însoțit în turnee artişti precum Bruce
Springsteen, Jon Bon Jovi, Lee Roy Parnell, John Scofield, Dave Chappell sau Clay Aiken. A fost prezent
inclusiv în multe spectacole de pe Broadway, ce includ Movin’ Out, de Billy Joel și Twyla Tharp,
Eli’s Coming de Laura Nyro, Go Over’s Heels al celor de la The GoGo și o producție
londoneză a lui Jason Robert Brown A Song For The New World. Experienţa acumulată în Statele Unite de
către Liviu Pop prin colaborari cu artişti precum Hubert Sumlin, Sam Lay, Lucky Peterson,
Debbie Davies, Lil’ Dave Thompson şi mulţi alţii, certifică groove-ul inconfundabil al acestui uimitor
baterist.
Trebuie să felicit, încă o dată, pe toţi membrii echipei tehnice de la sunet şi lumini,
precum şi pe neobositul tehnician al transmisiei video live, Dragoş Burlacu, realizare de excepţie,
naţională, în direct, pe pagina de facebook a festivalului. Mulţi prieteni de la Bucureşti ne-au văzut
şi trimis felurite mesaje, dovezi că au urmărit cu atenţie, pe viu, transmisiunea evenimentului de la Băile
Tuşnad, un bonus oferit publicului iubitor de blues din ţara noastră şi o mustrare pentru radioul sau
televiziunea naţională care puteau realiza (şi ei) un act de cultură, pentru toată România.
O remarcă specială lui Elias Ferkin pentru calda prezentare!!!
A treia zi
Nu ne-a plouat! Ziua a treia a festivalului de la Tuşnad a fost un succes.
International Pandemic Blues Session, un tribut adus marelui Muddy
Waters, a reunit pe aceeaşi scenă muzicieni din România, Ungaria, Serbia, Statele Unite şi Marea
Britanie şi a conturat legătura sufletească a celor prezenţi cu bunul-simţ muzical. International
Pandemic Blues Session nu a însemnat (cum mi-aş fi dorit!) o scenă plină de muzicieni ca în
Ultimul Vals sau ca în Lightning in A Bottle coordonată de Hanno sau Raul, ci o succesiune
de trei secţii ritmice, fiecare cu câte unul, doi, trei sau patru invitaţi, fiecare cu omagiul său, pentru
emblema bluesului electric, „father of modern Chicago blues.” Prima formulă de jam-session a fost
gestionată de Laci Farkas care a cântat alături de trioul AXiS şi a avut invitată voce, background
vocal, pe Maria-Eliza Avrămescu sau Maryliss, o delicată prezenţă şi voce
admirabilă, pe care (cred că) o ştiţi de la Vocea României. Au cântat trei piese una şi una,
Muddy Waters Blues - versiunea electrică de pe excepţionalul album Paul Rodgers - Muddy Water
Blues - A Tribute To Muddy Waters din 1993, Albert’s Blues, un tribut marelui
chitarist Albert King, Lousiana Blues şi în final, I'm Your Hoochie Coochie Man, cu 4
invitaţi: Giles Robson, Marcian Petrescu, Levente Molnar, Eugen Caminschi şi Bogy Nagy.
Din a doua formulă a marelui International Jam dedicat lui Muddy
Waters au făcut parte: Raul Kusak, Hanno Höfer, Baştanu, Liviu Pop şi Dave Fields. Invitaţii
lor au intrat pe rând: Cătălin Răsvan, Roxana Stroe, Watzzy, Giles Robson (care printr-un excepţional solo de
muzicuţă Choo Choo Train, a salvat un incident scenic, inevitabil la acest jam organizat
ad-hoc), Nicu Georoiu, în final rămânând pe scenă, formula originală, Foxy Lady Band featuring
Giles Robson, ce au încheiat ireproşabil acest frumos omagiu adus marelui muzician din
Chicago.
Deschiderea celei de-a treia zile a festivalui i-a revenit excepţionalului trio româno-sârb,
AXiS, cu rădăcini fizice în micul oraș sârb, de pe malul Dunării, Kladovo, și
rădăcini spirituale în pământurile americane ce-au dat naștere bluesului. În toamna anului 2016, grupul
imprimă primul material discografic, într-un studio boem situat în suburbiile Belgradului. În primăvara anului
2018, AXiS a fost ambasadorul României la European Blues Challange, în
Hell, Norvegia, participând, astfel, și la unul dintre cele mai mari festivale de blues de la ei, Blues in
Hell. Totodată, venirea primăverii a marcat lansarea primului lor album First Punch, pe care vă
sfătuiesc să-l adăugaţi colecţiei dumneavoastră. Trioul AXiS este format din
valoroşii muzicieni: Silviu Dan Iliescu - voce şi chitară, Dejan Kotarčić la
chitară bas şi Ranko Varga la tobe. Sârbii alcătuiesc una dintre cele mai vii şi dinamice
secţii ritmice din câte avem. Bravos! Îi iubim şi le dorim multă baftă cu al doilea album! Despre debutul lor,
acum într-o frumoasă prezentare digipack, prietenul meu şi al artei sunetelor, Emil Răducanu,
scria:
„Grupul se numește AXiS, iar albumul First Punch. Un album cu tupeu, după
cum ne avertizează titlul care simbolizează tactica boxerului ce atacă decisiv din primele secunde ale primei
reprize, pentru a-și copleși adversarul. Muzical vorbind, intenția celor trei este clară: să ne copleșească de
la primele acorduri. Cele șapte compoziții semnate de Silviu Dan Iliescu ne conving că timișoreanul nostru,
despre al cărui trecut muzical nu știu nimic, a crescut avându-l ca model pe Jimi Hendrix, de la care a
împrumutat sonoritatea chitarei, un anumit fel de a executa solourile şi riff-urile și modul foarte personal
al acestuia de a folosi pedala wah-wah. Dar toate aceste ‘împrumuturi’ ar fi simple
exerciţii de stil fără ceea ce dă viaţă muzicii: emoţia creativă, expresivitatea proprie, imaginaţia. Iar
aici, Silviu Dan Iliescu şi Jimi Hendrix se despart. Cine crede că First Punch este un album tribut,
se înşeală. Cei trei AXiS nu reneagă rădăcinile şi compoziţiile aparţinând lui Jimi Hendrix ce fac
parte din repertoriul de concert, dar au căutat o cale proprie de exprimare. Ei ştiu că e greu să mai adauge
ceva la spiritul muzicii genialului chitarist. Jimi poate fi imitat, dar atât!” (Emil
Răducanu)
Următorul act muzical a fost The Gamblers, o trupă de rhythm and
blues în vogă din Sr. Mitrovica, Serbia. Ei ne-au făcut să uităm de vremurile grele pe care le trăim cu
totii şi ne-au delectat cu un program de soul cu rhythm & blues infuzat cu
swing – o modernă interpretare a muzicii de blues timpuriu, soul și rock’n’roll care amintesc
de tradiționalele cântece blues cântate în pridvor, precum și de aleile gălăgioase ale bodegilor dosite. De la
jazz, folk, blues, soul, The Gamblers par să atingă fiecare aspect al muzicii
clasice americane, dar cu o prospețime la fel de interesantă pe cât de familiară. Formaţia activează de peste
30 de ani pe scenele balcanice ale bluesului şi este formată din șase muzicieni care au cântat la numeroase
festivaluri și, de asemeni, la multe evenimente din jurul Serbiei și în fostele republici iugoslave. Astfel,
sextetul The Gamblers s-a prezentat la Băile Tusnad în următoarea
componenţă: Marin Balenović - voce şi chitară, Alexsandar Stanulović aka
Stanley - chitară, voce, Željko Bacalo – chitară bas, Goran Nedić Nele –
saxofon, Aleksandar Maksimović - claviaturi şi Zlatko Sakulski la
baterie.
Închei cronica mea de festival cu prezentarea supergrupului Oxigen, o
minunată trupă de blues-rock, care are în componenţa sa muzicieni cu o trainică experienţă, de peste
20 de ani, ce s-au rodat alături de nume consacrate din aria bluesului, a rockului şi a folkului din România:
Bogy Nagy (Pro Musica, Crossroads, Burning Table), Eugen
Caminschi (Sorin Chifiriuc & Electric Red Roosters, Weinberger Blues Machine,
Black Cat, Mircea Vintilă, Alexandru Andrieș, VH2, Vama Veche, Vama), Gelu
Ionescu (Black Cat, Mircea Vintilă, Vama), Mugurel Diaconescu
(Black Cat, Dole) și Lucian Sorin Clopo Cioargă (Taxi, Phoenix,
Vama). Construit pe scheletul nostalgicului Black Cat, cvintetul
Oxigen (din câte cunosc mai există doar o singură trupă cu aprox. acelaşi nume, Oxygen, în New York, dar activă în zona jazzului) a urmat
o cale nouă, cooptându-l pe Bogy Nagy, sârbul cu nume maghiar din Timişoara, cu cea mai
pătrunzătoare voce din bluesul actual de la noi, a fost întărită secţia ritmică prin venirea lui
Clopo, cooptare ce s-a mulat perfect cu groove-ul lui
Deacă şi a oferit spaţiu de relaxare şi joacă charismaticului chitarist,
Eugen Caminschi, în acest show, un pic apatic şi apăsat, probabil ca noi toţi, după
cumplitele luni de restricţii... În fine, Gelu pune în lumină acest spaţiu sonor, cu
entuziaste incursiuni pianistice, dar şi cu calda lui voce, ce ne-a dăruit de-a lungul vremii, câteva
cover version de excepţie, Wonderfull Tonight, Sensitive Kind etc., pe care (eu) le
aşteptam şi de această dată. A fost un recital cu multă dăruire pentru blues şi autentic profesionalism.
Bravos! Vă aşteptăm cu „Ultima ţigară”! A venit vremea pentru primul album!
Trei seri la rând, într-un cadru natural de o frumusețe aparte, am savurat bluesul în cele mai
interesante combinaţii, am dansat printre stropii de ploaie, ne-am verificat rezistenţa ciubotelor, ne-am
testat antigen la cabinetul doctorului Gáspár Zsolt, am mâncat la Papa La Şoni picantul gulaș
unguresc de vită sau de cârnaţi şi cartofi, am gustat Unicum, la alte chioşcuri am
savurat cozonacul secuiesc (kürtőskalács) sau langoșul cu smântână şi usturoi (tepsis
lángos), am fugărit cu jandarmii ursoaica revenită după puii ei pierduţi cu o zi înainte pe strada
principală din localitate, am vândut vinyluri de blues şi jazz, am cumpărat, am vândut CD-uri şi cărţi de
muzică (felicitări sincere lui Iulian Ignat pentru Pelerinajul electric!), am cumpărat tricouri, am
primit cadou tricouri (Mulţumesc Hot Blues More!), am ascultat poveştile bluesului la
workshopuri cu Marcian Petrescu în mare formă (despre rolul starului legendar Muddy Waters în
istoria bluesului modern și despre dezvoltarea muzicuței în blues, din perioada arhaică și până în zilele
noastre). Unii au participat la o degustare de vinuri, prezentată de somelierul Bentea Robert-Claudiu, combinată cu o (altă) sesiune de gastronomie, prin
degustarea preparatelor realizate și prezentate de maeștri bucătari, iar alţii l-am sărbă(u)torit pe creierul
operaţiunii gastro-bahice Tuşnad Blues 2021, Radu Birişteică - MULŢI ANI de
pensie şi concerte live! -, „am gustat” două zile la rând, adevăratul gulaş de vită făcut de Alex
Ceauşescu în giganticul ceaun al pensiunii Olt-Part Vendégház, am râs copios de gafa lui Relu Călin
cu napolitanele-pastile (de aprins focul) pentru Roxana, ne-am cinstit reciproc cu muzicienii români,
unguri, sârbi, americani sau britanici... Ne-am bucurat de o stare normală de concert şi de bucuria de-a trăi
clipe unice cu prietenii din Bucureşti (Jan, Radu B., Relu, Til, Mircea, Alex, Adi, Vali, Biţă, Bogdan şi
fiica, Puiu şi Anis, Laur şi prietena, Marta şi Cristian Neacşu, dar şi Rita, Mihai, Mădălina, Bogdan,
Căpşuna, Mădălin, Cătălina Teleasa), Galaţi (Cornel Stranschi), Chicago USA (Lucian Sîrbu), Râmnicu Vâlcea
(Lucu, Vali), Tulcea (Cristian Antonescu), Focşani (Cătălin E. Horodincă şi prietena), Buzău (Tolea Postovei
şi soţia), Tuşnad (Nelu Stratone şi soţia), Timişoara (Lili şi Levi Molnar), Cluj (Sorin Roman), Grințieș
(Marina şi George Sărluceanu), Piatra Neamţ (Cristian Zlavoc), Drăgăşani (Cătălin Burlan), Olanda (blues
traveler-ul Evrin Delano) şi Câmpulung Moldovenesc (Georgiana Titi şi Daniel Popel). Să ne revedem
sănătoşi la ediţia următoare! Până atunci, am o întrebare şi un răspuns. Întrebarea: Ce fel
de oameni sunt aceia care-şi decorează grădina casei lor cu (păsări decorative) flamingo de
plastic!?
„Muzica bună nu se învaţă ca mersul pe bicicletă.” (Raul Kusak)

Radu Lupaşcu 25 iunie 2021
Foto: Adrian Mociulschi, Radu Lupaşcu (2, 15,
27)
O lansare de ispravă
George Sărluceanu a lansat cu succes primul său album de autor la The Pub
Universităţii, miercuri, 23 iunie 2021. Eu şi... Cerul albastru conţine 10 melodii
dintre care una, cea care dă titlul albumului, este dedicată marelui campion român, Ivan
Patzaichin. Green Ties au cântat nouă piese live (plus un intro de pe
album, Lonely On The River), pe scena unui club cu personalitate, ce are şanse mari să devină tribuna
principală a muzicii rock, blues şi jazz din capitală. Albumul, Eu
şi... Cerul albastru, şi-a croit drum spre inima dumneavoastră. Cu inocenţă, dar şi cu perseverenţă, cu
exuberanţă, dar şi cu adoraţie, în fine, cu îndemn şi fără ascunzişuri. În el, George a adunat toată
chibzuinţa şi amărăciunea acestei izolări nefaste, toată experienţa unei vieţi libere, nonconformiste, toată
seriozitatea unui muzician de ispravă. Un concert percutant, cu substanţă rock şi bărbăţie vocală falnică, cu
trimiteri clare spre Oamenii Zero, vremelnici în conducerea statului, cu mesaje subliminale pentru
societatea în putrefacţie, cu gingăşie, sensibilitate şi umor pentru tinere cupluri. Cai şi
Lupi este un astfel de hit pentru Radio România, pe care vă invit să-l
ascultaţi cu băgare de seamă. În caz că se încumetă cineva să-l dea pe post...
Eu şi... Cerul albastru este un album realizat prin forţe proprii şi mărturisit cu
bucurie sau întristare, cu voioşie sau cu voce tare, plin de optimism molipsitor, cu zece mesaje confesionale,
scrise cu dăruire şi transparenţă. Trupa de aseară a fost compusă din muzicienii:
George Sărluceanu - chitară, voce (ex. Spin), Felix
Mircea Moldovan – baterie (ex. Spin), Dani Vlad – chitară bas (ex.
Blueservice, Pasager) şi Dan Lică (Smanes) - claviaturi.
George Sărluceanu („pagaie”, bas, chitară, clape, voce, dar şi procesare, tobe,
mixaj) are următorii invitaţi pe album: Dan Lică – clape (2 -10), procesare, tobe, mixaj; Marcian Petrescu -
muzicuţă (2); Remus Carteleanu - solo chitară (5); Vladimir Serghelev - tobe (5); Teo Sărluceanu - chitară
(4); Roxana Andronescu, Andreea Nedelcu, Liliana Khemi, Alex Mihalut – voci adiţionale (2). Albumul Eu
şi... Cerul albastru a fost înregistrat, mixat şi masterizat în studioul Green
Ties din Bucureşti şi localitatea Grinţieş, judeţul Neamţ, în perioada 2014 -2020. Albumul poate fi
solicitat la următoarea adresă: george.sarluceanu@gmail.com.
George Sărluceanu este un nume cunoscut în industria muzicală românească,
el a activat ca basist în trupe de succes ca Spin sau Circa 7, şi a dat naştere unui proiect
deosebit de interesant, Green Ties. George Sărluceanu este fondatorul Water
Music Festival Ceahlău, un spaţiu mirific din preajma lacului Izvorul Muntelui (Bicaz ), un loc
special, cu muzică, teatru, film și sporturi de apă. Anul acesta va fi o nouă ediţie.
„Nu ştiu dacă locul acesta a devenit curat datorită faptului că Water Fest
împreună cu Ivan Patzaichin şi Rowmania au poposit aici pentru câteva
nopţi, dar mulţumim din toată inima celor care au făcut posibil ca acest colţ de rai să-şi recapete frumuseţea şi
liniştea. Dragostea pentru natură a câştigat în faţa nepăsării şi delasării unora dintre noi. Implicarea oamenilor
din zonă împreună cu Primăria Bicaz a arătat că se poate să depăşim bariere impuse de legi injuste
sau greşit interpretate în ce priveste mediul. Vă doresc o ţară frumoasă!!!” (George Sărluceanu)

Radu Lupaşcu 24 iunie 2021
Foto: Radu Lupaşcu
Hot Leeks La Mama
S-a întâmplat în seara de vineri, 4 iunie 2021, în
Clubul Ţăranului, (re)numit în lumea cluburilor bucureştene şi MŢR, actual
(şi) cu titulatura La Mama, cu muzicieni din artileria grea a blues-rockului de la noi şi un playlist plin
de hituri. Un adevărat supergrup compus din: George Baicea, Mugurel Vrabete, Paul Negoiţă, Vlady
Cnejevici şi Ovidiu Condrea. Numele lor garantează reuşita unui show pe orice
scenă de club, de oriunde din ţară. Încep cu chitaristul trupei Hot Leeks, George BAICEA, al cărui
fan declarat sunt (chiar cu diplomă!). George este unul dintre cei mai talentaţi chitarişti români din ultimii
20 ani, însă, din păcate, temeinic marginalizat de mass-media de la noi, avidă după cancan şi
vedetism bulevardier. Ne cunoaştem încă înainte de prima sa lansare publică de la clubul Swing House,
un alt loc de poveşti frumoase din zona underground a jazzului şi bluesului din capitală (caseta
audio Prins în trafic, 24 februarie 2000). În primul meu proiect, Romanian TRIBUTE to Jimi
HENDRIX, George este prezent cu două piese: Red House şi The Wind Cries Mary.
Personalitatea şi înaltul său profesionalism au ridicat o ştachetă care va fi greu de depăşit de alţi
urmăritori. Din păcate, aprecierile laudative, din partea multor gazetari sau colegi de breaslă, nu au
impresionat „producătorii” angajaţi ai „marilor” case de discuri din România, în revirimentul cultural
declarat în mass-media. Ei s-au mulţumit cu beneficii rapide de pe urma unor contracte bine ticluite,
ce Niciodată nu au avantajat muzicienii. Album după album, George Baicea a
impresionat atât interpretativ cât şi componistic, Cinderella fiind unul din creaţiile sale de
mare rafinament şi de inspirată contopire a power-blues-rockului cu funkul şi
jazzul. BAICEA a mai lansat şi singurul DVD de blues din România, produs de Ioan Big.
„Stealth” Made in Romania a fost înregistrat de Marius G. Mihalache în clubul Big
Mamou în anul 2010. Trioul său, pe care o să-l vedeţi la Tuşnad Blues Festival 2021, este
acelaşi de foarte mulţi ani, George Baicea, Cătălin Răsvan (chitară bas) şi Nicu Georoiu (baterie). Vă
recomand cu sinceritate să-l urmăriţi cu Hot Leeks sau cu dinamicul său trio, George Baicea
Blues Band.
„Aud adesea: De ce eşti aşa de modest? Nu-s deloc modest.
Doar că am fost crescut cu frica de Dumnezeu şi cu ideea că aroganţa nu înseamnă nimic bun. Sunt douăzeci de ani de
când am început să cânt la chitară, dar am stat departe de scenă atâta timp cât mi s-a părut că nu aş avea ceva
interesant de spus.” (George Baicea, 2005)
Chitarist, compozitor şi textier al multora dintre hit-urile Holograf,
Iulian „Mugurel” VRABETE este unul dintre cei mai rafinaţi basişti pe care-i avem.
Grupul său celebru, BASORELIEF, a impresionat de la înfiinţare, printr-un
funk-rock-progresiv foarte bine pus la punct, iar noua formulă jazz–funk, construită în
jurul chitarei bas, s-a dovedit a fi foarte inspirată, modernă şi cu mare priză la public. Sper că o vom
revedea cât de curând! Într-un mini-interviu pe care i l-am luat în timpul festivalului de chitară bas,
Dracula Bass, VRABETE declara:
„Sigur că se pot face piese fără chitara bas. Niciun instrument nu este obligatoriu într-o
orchestraţie. Dar importanţa acestui instrument aparent comun rezidă în poziţia sa aparte în spectrul sonor şi
dinamic. În principal chitara bas face legătura între ritm şi armonie, subliniază instrumentele de percuţie şi
completează fundamental construcţia armonică. În unison sau în contrapunct cu tobele poate crea măduva spinării
unui ritm (groove, dacă vreţi), iar mersul său melodic poate face schimbări fantastice în armonie, prin poziţiile
pe care le ocupă fundamental în construcţia unui acord. Dacă Nietzche ar fi cântat la bas, ar fi spus că face
legătură între apolinic şi dionisiac. Ceilalţi instrumentişti spun însă că poziţia chitaristului bas într-o trupă
este ca a unui prezervativ - e mai sigur cu el, dar e mai mishto fără...”
Paul NEGOIŢĂ este vocea cvintetului HOT LEEKS. Şi ce VOCE!!! Anii
s-au scurs peste trupul său, dar vocea impresionează şi confirmă succesul unur hituri celebre cum ar fi:
I’ll Play the Blues For You (scrisă de Albert King în 1972), Further On up the
Road (a celebrului Bobby „Blue” Bland, lansată în 1957) sau The Letter (cântată prima
oară de celebrii The Box Tops în 1967!). Excelentă interpretare şi atitudine! O vie prezenţă
timbrală ce îmi aduce aminte de regretatul Oscar Benton pe scena de la Brezoi!
Pianistul Vlady CNEJEVICI este un apreciat claviaturist din aria
folk-rockului românesc, fiu al reputatului rapsod popular Laza Cnejevici. Vlady are un
biografie impresionantă, amintesc doar câteva din trupele în care a cântat: Progresiv TM,
Compact, Pasărea Colibri, Laura Stoica Band, Ioan Gyuri Pascu & The Blue
Workers, Pasărea Rock. Vlady colaborează frecvent cu Mircea Baniciu, Mircea Vintilă şi Teo Boar.
Entuziastele sale intervenţii solistice certifică buna alegere pentru acest cvintet şi sper că va deveni un membru
constant în HOT LEEKS!
Alături de Mugurel Vrabete, responsabil cu vigoarea balansul ritmic este mai tânărul
Ovidiu CONDREA, binecunoscut toboşar în strălucite proiecte de blues şi
rock, dintre care menţionez: Nightlosers, Krypton, Urma, Jukebox, 4Given.
Ovidiu a mai colaborat intens şi cu muzicienii: Harry Tavitian, Sorin Romanescu, Puiu Pascu, Virgil Popescu, Adrian
Berinde, Paula Seling, Ştefan Bănică JR. Eu l-am cunoscut cu proiectul Boala Vacii Nebune (BVN), iar
excelenta lor compoziţie, Ploaia, am înserat-o în compilaţia RageVoluţia Rock 2004, alături de
alte nume tinere ale acelor ani, Florin Ştefan, Aliaj, Baraka, 4x4, Sahara,
Interzis, Shekinah, 41, Dublu Sens etc.
Hot Leeks înseamnă experienţă, prietenie şi respect pentru public. Le-am adresat
fiecăruia trei întrebări pentru amuzamentul şi bucuria dumneavoastră:
Radu: Care a fost prima trupă, prima iubită şi primul instrument?
Paul: Apollo (în cls. a IV-a), Angela, acordeonul;
Mugurel: Moon Stones, Carmen, chitara;
George: Alexandru Andrieş Band, Carmen, chitara (Encore);
Vlady: Uranus (1977), Dana, pianul;
Ovidiu: Horizont, Mónika, oalele din bucătărie.
Recitalul cvintetului a avut şi un invitat surpriză. Talentatul chitarist Cristi
Copaciu a deschis repriza a doua LA MAMA cu celebrul hit, Crossroads,
compoziţie a marelui bluesman, Robert Johnson, lansată în anul 1936. Setlistul a fost bine ales şi cumpănit,
astfel că George Baicea ne-a delectat cu celebra Tin Pan Alley, în prima
parte a show-lui Hot Leeks, iar în cea de-a doua, i-a dedicat surorii sale Luminiţa, Feel Like Going Home, o răscolitoare piesă, compusă de Charlie Rich în 1971.
Clasicul Pride and Joy, o compoziţie originală a geniulului chitarist texan, Stevie Ray Vaughan, a
încheiat o minunată seară de blues, pe care am petrecut-o alături de prietenii mei, fani de muzică bună: Til,
Mircea, Puiu, Relu, Radu*, Răzvan şi Cornel. Închei aici, mulţumindu-le tuturor pentru
profesionalismul, inspiraţia şi devotamentul pentru un recital de bună revenire la normalitate şi de ce nu, de
renaştere a bunului gust muzical!

Radu Lupaşcu 5 iunie 2021
Foto: Radu Lupaşcu, Radu
Birişteică*
Recenzii concerte 2020
Recenzii concerte 2019
Recenzii concerte 2018
Recenzii concerte 2017
Recenzii concerte 2016
Recenzii concerte 2015
Recenzii concerte 2014
Recenzii concerte 2013
Recenzii concerte 2012
Recenzii concerte 2011
Recenzii concerte 2010
Recenzii concerte 2009
Recenzii concerte 2008
|