TRIUMF LA SALA
RADIO
Demult n-am mai văzut atâta afluenţă de public la un concert de jazz în Sala
Radio de pe strada G-ral Berthelot, ca în seara de 20 februarie a anului de graţie 2020! Un public
cultivat, pe cât de receptiv, pe atât de apt a reacţiona atent, prompt în a gratifica/aplauda fiece fapt revelator
emanat din spaţiul scenic: armonii eclatante ale alămurilor, pregnanţă a rafalelor ritmice, frapant de proaspetele
fraze muzicale improvizate solistic...
Big band-ul Radio, ca întotdeauna în formă – dar în seara cu pricina, parcă mai
implicat în creionarea unor policrome, cuceritoare crochiuri de sunete începând cu piesa-semnal
„Shiny Stockings” (Frank Foster) – a răspuns fidel gestului
dirijoral pertinent al lui Ionel Tudor. Însă conform uzanţei acestor concerte, au captivat
odată în plus, prin investiţia de imprevizibil şi de profesionalism, performanţele
invitaţilor orchestrei. Astfel, vocea de flacără a Luizei Zan,
relevantă prin forţă, flexibilitate, expresivitate genuină, autenticitate timbrală, voce valorizată de ştiinţa
interpretării şi de o debordantă imaginaţie creatoare, a întrunit la superlativ sufragiile audienţei.
Luiza Zan a cântat şi a încântat prin nedrămuita devoţiune în configurarea actului
interpretativ-creativ, printr-o charismatică prezenţă scenică. Dar – întotdeauna există un „dar” –
inventivă cum o ştim, Luiza Zan a adus cu sine cel mai recent proiect (concretizat
anterior şi la Iaşi), însoţindu-se pe podium cu trei tineri şi deosebit de înzestraţi interpreţi din Sf.
Gheorghe: „Jazzpar Trio” – aceştia fiind Gáspár Csaba - vioară,
vocal, Gáspár Álmos - ghitară, Vitályos Lehel - contrabas. După ce
solista a strălucit alături de Big band în măiastrele tălmăciri conferite notoriilor
teme „Round Midnight” (Thelonious Monk/Clarence Williams, Bernie
Hanighen), „Stella By Starlight” (Victor Young,
Ned Washington) şi „Começar De Novo” (Ivan
Lins & Vitor Martins), ea a continuat cu un foarte reuşit
episod cameral în formulă de quartet (parteneriat cu înainte numiţii
coechipieri), derulând în proprii aranjamente patru teme standard din repertoriul de circulaţie al genului,
piesele intitulate „Social Call” (autor Gigi Gryce),
„Oh, Lady Be Good” (de George & Ira Gershwin),
„Four” (de Miles Davis), „What A Little Moonlight
Can Do” (de Harry Woods). Odată cu revenirea în scenă a membrilor
Big band-ului, Luiza Zan a cedat microfonul solistic vocalistului
Gáspár Csaba care a conferit o interpretare de ţinută piesei „In The Wee
Small Hours” (Bob Hilliard, David Mann), pentru ca apoi
spre finalul concertului, toţi cei douăzeci de muzicieni – patru invitaţi, titulari şaisprezece – şi dirijorul
(care-i şi întrece) să-şi cumuleze forţele pentru traducerea în fapte sonore a cunoscutelor melodii intitulate
„Love For Sale” (Cole Porter) şi
„Cherokee” (Ray Noble). Epilog prelungit însă la cererea
publicului cu două reuşite întruchipări muzicale: piesa-surpriză „Something
Stupid” (Carson Parks) prezentată de Luiza Zan doar
cu „Jazzpar Trio” (cântăreaţa evoluând în duet vocal cu Gáspár Csaba,
care a oferit şi un solo de vioară), dar şi cu solicitata şi acceptata participare a publicului, plus izbutite
refrene improvizate de instrumentiştii Cătălin Milea - saxofon bariton şi Silviu
Groaza - trompetă; apoi compoziţia „’S Wonderful” purtând
autograful fraţilor George şi Ira Gershwin, – contribuţiile solistice
ale ghitaristului Liviu Negru şi ale Luizei Zan anticipând un
redutabil chorus special al suflătorilor, imaginat / înscris în partitură de
aranjorul Dusko Gojkovici. Şi, dacă am pomenit de un aranjor, să specificăm că patru dintre
piesele interpretate în concert de Big band-ul Radio au evidenţiat harul de excepţional
orchestrator al muzicianului Peter Herbolzheimer, care a fost un exponent de primă
altitudine valorică al diasporei române.
Se cuvine a releva drept componentă efectivă a succesului repurtat, aportul de creativitate
marcat prin improvizaţiile lor de mulţi dintre instrumentiştii Big band-ului Radio – şi să-i
menţionăm în această ordine de idei pe trompetiştii Laurenţiu Moise, Silviu
Groaza, pe saxofoniştii Eugen Mamot, Cătălin Milea, Paolo
Profeti, pe pianistul George Natsis, pe ghitaristul Liviu Negru.
Informând în chip benefic spectatorii asupra a ceea ce se întâmplă pe scenă, prezentatorul
Ştefan Naftanailă şi-a împlinit cu brio menirea de MC („emcee” = master of
ceremonies).
După opinia subsemnatului – şi nu numai a lui – imortalizarea pe disc a acestui concert numit
sugestiv „Dragobete’s Wings” (titlu-calambur posibil a fi formulat şi ca
„Dragobete Swings”) s-ar constitui drept un incontestabil succes de casă al Casei
Radio!
Florian Lungu 28 februarie 2020
BIG BAND RADIO
CONDUCTOR: IONEL TUDOR
TRUMPETS: SILVIU GROAZA, SEBASTIAN BURNECI, LAURENŢIU MOISE, SILVIU
ALBEI
TROMBONES: CIPRIAN PARTENIE, ADI COJOCARU, ANDREI BOLBOCEAN (trombon
bas)
SAXOPHONES: EUGEN MAMOT (saxofon tenor), DAN MARIN IONIŢĂ (saxofon alto),
PAOLO PROFETI (saxofon alto), COSMIN STANCIU (saxofon tenor), CĂTĂLIN MILEA (saxofon bariton, saxofon alto)
RHYTHM SECTION: GEORGE NATSIS (pian), LIVIU NEGRU (ghitară), EUGEN TEGU (ghitară bas),
LAURENŢIU ZMĂU (baterie)
|